2005-08-07

lokaldiskussion om stadsrummet

Jag läser idag i GP en debattartikel om stadsbyggande av Bernt Finnskog (s.43) och ställer mig frågande. Han är kritisk till förslaget att bygga bostäder (studentbostäder?) på ena sidan av Skansberget vid Haga och menar att Skansen Kronan ett minnesmärke i Göteborg och att det vore bättre att bygga vidare ut bakom Centralstationen för att minska avståndet till Angered.
Jag tycker att en stad behöver utvecklas. Vårt liv i staden förändras och staden bör följa denna förändring. Det minnesmärke av ett annat Göteborg som Kronan utgör står för en tid när stora delar av dess omgivningar var landet. Så är det inte nu. Nu bor det människor här, som äter och sover och går på bio och till jobbet, som äter frukost ute på helgen för att det är möjligt och som köper en tidning och mjölk klockan 22:48. För att staden skall kunna leva så många timmar som möjligt så krävs det att det bor många människor där, med olika tidsrytmer. Både de som jobbar 8 – 17, och de som jobbar flextid eller hemifrån. Det är lätt att se hur ’café-staden Göteborg’ har blomstrat upp sedan Göteborg Universitet blev ett cityuniversitet. Studenterna gör det möjligt.
Dessutom så är det en omöjlig väg ur hållbarhetssynpunkt att breda ut staden på platten istället för att pressa ihop och upp den på höjden. Ju tätare vi lever desto kortare avstånd och i det färre transporter, färre avlopps- och kabelmetrar.
Det är givetvis sant att Göteborg behöver fler torg eller liknande mötesplatser, andningspauser i stadsrummet, men jag tror inte att Skansberget är en av dem. Då skulle jag nog hellre se parkeringen på skanstorget och parkeringen vid Hagabion som platser där mindre parker/torg kunde få växa fram och mer naturligt bli en del av livet i området.
Eller så skulle man anamma Anders Wilhelmssons Stockholm 2030 vision även för Göteborg, med punktvisa mycket höga hus med litet fotavtryck som rymmer massor av bostäder för alla dem som vill ha möjlighet att bo inne i staden.
Kanske handlar det om att definiera vilken typ av stad Göteborg skall vara. Vill vi att det skall vara en lite större stad, eller en liten storstad?
En god vän till mig som bor i Stockholm sa till mig häromdagen att Göteborg är en småstad, eftersom i en storstad går inte män med bar överkropp och klappar sig på magen inne i centrum. Det var en bra iakttagelse tyckte jag.
Jag älskar att bo i en stad och jag blir provocerad av idén att den skall stänga tidigt och öppna sent bara för att det inte finns tillräckligt med människor som behöver att det är öppet. Då behövs det fler människor. Bygg för dom. Göteborg kommer aldrig att bli såhär, men lite högre och lite tätare skall vi väl klara av.

Inga kommentarer:

_arkiv

.....