2007-01-22

because Im worth it

Tystnad. Stilla.
Förväntan.
Hur vet man vad man vill?
Hur får man reda på det?

Kan man sätta sig o tänka ut hur man vill ha sitt liv, vilka kompromisser man inte vill göra vilka drömmar man har vilken riktning man vill ha var man vill bli kysst.

Är det sånt som alla kan?

Jag står så naken inför mina möjligheter alla val alla tänkbara riktningar. Jag vill så gärna kunna säga vad jag vill, jag vill så gärna kunna peka ut en riktning en önskan en hetta. Jag vill så gärna ha ett mål. Eller flera.
Jag vill så hemskt gärna se vilka möjligheter som är relevanta jag vill peka med hela handen jag vill kunna ställa mig upp o säga ja. Ja, jag vet.
Jag vill ha modet att välja.

Jag vill vara säker på min sak. Jag vill vara sexigaste rakaste svar.
Jag vill inte vara rädd för konsekvenser.

När hela tillvaron blir en reklamslogan o en värld av möjligheter.

Möjligheter är bara bra för den som har förmågan att välja.


Har haft en nostalgisk helg. Inte sentimental. Men historien har fått en plats. Jag har pendlat mellan lycka över alla minnen o avsky inför sparandet o samlandet. Har hällt ut lådvis med fotografier på golvet o börjat sortera. Mitt liv. Alla möten o platser o situationer. De får en ordning de får en kronologi o mönster börjar framträda. Mina tankar vandrar över landskap av det som varit o det som kunde blivit om mötena blivit annorlunda.
Det blir ett bokslut över livet så här långt.
Halvlek.
O en förberedelse för det som komma skall.
Spännande o besynnerligt.
O vackert.

9 kommentarer:

Karin S sa...

Nä, man kan nog inte tänka ut det. Hur man vill ha det, och sen jobbat ditåt, liksom.
Däremot märker man ju tydligt när man stöter på något man vill. Jaaaa! tänker man, och så rusar man iväg, utan att tänka ett dugg. Men kanske har man tänkt innan?
Och så märker man ju också vad man inte vill. Till slut, men det brukar ta längre tid.
Uppbrott tar mycket längre tid än förälskelser.

Kanske är det någon poäng med det som jag inte har tänkt på.

mattiasg sa...

läst ejust idag om entropilagar, om att alltet strävar emot kaos. borde ju ligag in linje även med förälskelser o uppbrott.
det är lätt att det rasar, alla relationer är vågade korthus, som man bygger o bygger på. de blir starkare, men oxå mer sårbara o det kan lätt ramla. ett par ord kan räcka.
i uppbrottet ligger uppbyggnad.
dessutom är det en egen uppbyggnad, utan det stöd man varit van vid, då går det nog ännu långsammare.

och ja, det är nog så att man är klarare om riktbningen än vad man tror, det kommer ju olika möjligheter o grejer varje dag, de flesta screenar man på plats, ett fåtal går vidare till nästa rond.
de som får fullt fäste, idéer, tankar, människor, är de som passar in iu den större bilden.
förmodligen.

känner mig bara så riktningslös.

Anonym sa...

Jag kan inte minnas att jag någonsin har löst ett problem genom att bara tänka på det. Det krävs handling. Det är det som är den svåra biten, att testa, att experimentera.

Experimenten får effekter eller bieffekter som i bästa fall leder någonstans man vill komma. Annars får man gå tillbaka, ta en annan väg. Igen och igen.

Nu måste jag tillägga att jag inte alls är så säker på vad jag talar om eller åtminstone att jag är hemskt dålig på handlingskraft. Jag försöker öva på det. Det känns bra att tänka så: jag övar.

mattiasg sa...

anna, ja det är sant. det svåra är att få igång styrfarten vissa dagar.
begin anywhere säger de som kan. ok.
jag tror bara att jag vill så mycket mycket att det blir en avgrund att sätta igång.

eller inte.
skall nog komma igång.

nyx sa...

det läskiga med att välja något, är att det ofta innebär att man också har valt bort något annat...

mattiasg sa...

nyx, det är där det fantastiska 'oxå' kommer in. livet är inte bara en lek, det är en dans på rosor oxå.

det är något vi ofta säger, välja o välja bort, an tingen eller, men tänk om det inte är så... tänk om det går att göra oxå.

jag vill ha allt.
o det är sent.

Tommy sa...

Man har två chanser att tänka sen ska man göra. Det är min regel. Som jag aldrig följer för i regel gör jag o tänker sen. Eller tänker i all oändlighet. Då går det regelrätt åt helvete.

Tommy sa...

Jag skrev faktiskt en grej hos mig som handlar lite om detta att göra. Kolla det. Inte helt mitt i prick men nästa.
Förstår din känsla om att vilja vara sexigaste rakaste svar. Egentligen måste det vara det lättaste om man bara säger det man tänker, eller? Är man ärlig, och du är ju både det och klok, så borde rakaste komma ut.

mattiasg sa...

man skall fatta alla beslut inom loppet av åtta andetag.
'the book of the samurai'

_arkiv

.....