2007-01-17

att leva

Idag har jag tänkt på: Om det går att vara individuell, om det är för oss biologiskt socialt möjligt. Om det är intressant.
Diskussionen tog start i Voluntary Simplicity…som jag läser det ett (urbant?) fenomen där man självmant väljer ett enklare liv. Man väljer bort prylar för att inte stressa sig själv o miljön o kraven på uppdateringar o allt ordnande med de saker man har alla larm o lås o förvaringsboxar. O vi talade om huruvida det är möjligt att faktiskt leva så eller om det egentligen mest är ett koketterande i att veta vilka saker som gäller o inte, det som inte sällan händer i designens heliga namn att man talar om kvalitet när man egentligen bara motiverar varför man köper det dyraste o flådigaste.
Jag tror att risken finns. Att VS blir ännu en av de möjliga self-branding-vägarna i önskan om att vara verklig o intressant o speciell.
Jag tänker mig att, som språkforskaren sa häromdagen, vi har i vårt språk, vår kommunikation, den unika förmågan att tala om abstrakta saker, att kommunicera om saker som inte finns i vår närhet, tid eller alls.
O om det nu är så att vi har utvecklat denna speciella förmåga, borde inte det betyda att vi har det för att vi kommunicerar? Att vi kommunicerar därför finns vi. Vi är sociala. Vi är ett gruppdjur. Vi har behov av andra.
Det verkar rimligt. Knappast nobelpris-tankar.
Men om det är så…varför är det individuella så otroligt viktigt för oss? Är det bara för att få para sig? är det nån form av biologi här också? Kanske är det så? Flockhierarki. Alfa-hane alfa-hona. Såna grejer.
Eller är det för att det finns ekonomiska intressen i att vi skall vilja vara speciella (för att få göka) o etablera oss i uppåtsträvan på den stora sociala spanska trappan? Det tror jag snarare.
Jag tror att det är precis så det är…vi pressas konstant i att inte vara nöjda, med oss själva med det vi äger med de vi känner med det vi gör. Allt allt allt är utbytbart, allt. O vi hamnar mittemellan eftersom vi är sociala i grunden, vi har behovsomfan av närhet ömhet hetta, så kan vi bara dra en liten bit från kollektivet. Vi vill vara speciella, because we´re worth it, men bara tillräckligt för att inte sticka ut för mycket o tappa kontakten med helheten. Att vara individuell blir reducerat till färg på en iPod.
Att vara individ är något man konsumerar sig till.
O individualiteten konsumeras. Jag. Se på mig. Spännande intressanta läckra jag. Välj mig. Klicka på min bild läs min txt mina svar på standard-enkäten.
’-Hej där, jag är en kille som gillar att…’ ..klick bort ’-Tja, en ömsint tjej, med hjärtat på rä…’ klick bort…
Klick bort.


Klick.

Helt plötsligt är att träffa nån något man gör hemma i soffan, man bläddrar i en Mc-värld av möjligheter, sida upp o sida ner med tjejer o killar som vill träffa nån, tusentals som man kan bläddra igenom gallra matcha … ta reda på om…innan, man liksom …ses.

Jag blir fan rädd.
Inte för att det finns dejting.
Men för att det bor en bråttom bråttom-by-pass-nerv i hela titta välja klicka chatta kanske träffas.
Vad händer med doft o röst o blick o kropp? All den överfeta bandbredd vi har till förfogande för att mötas, för att kommunicera. Actual-reality-dejting där man kan ta i varann o där skrattet spelar roll direkt, där man lirar live utan omtagning o man konstant har domarnas betygsbarometer i ögonvrån?
Där. Underbara hemska värld.
Där man är verklig hela tiden.
Istället blir det visuellt, yta, o intellektuellt, genomtänkt energisnålt strömlinjeformat.

Kasta dig ut, sa en vän. Jag smygprovade. På natten. Blädder blädder oj kolla kolla alla söta sexiga vackra spännande möjligheter.
Jaha.
O nu?

Skicka en blinkning?
Till en? Till flera?

Det kändes bara så tafatt.
Jag kände mig gammal.
Utdaterad istället för uppdaterad.

Det kändes som postordershopping, inte som möte.
Jag tror att jag tror på möte. På direktheten. På det läskiga i att gå över dansgolvet o det fantastiska i att få dansa.

Jag vill vara en del av.

11 kommentarer:

Kristoffer sa...

Jag tror att man kan välja att inte se det så cyniskt. Till sist kommer det ju ändå ner till mötet.

Sedan kan jag tycka att gallringsprocessen verkar lätt galen. Man kan se hur folk försöker finna en individuell ton, men hur den samtidigt drunknar i en stor massa som "har många bollar i luften", gillar att träna men inte är främmande för rundor på stan. Om man å andra sidan tar gallringsprocessen när man tar de där (i regel fåniga...) dansstegen mot någon. Jag kan se tillbaka och förundras över hur random vissa möten varit. Hur små små variationer, nyanser fått jättestora utfall.

Det är synd att "koketterande" måste komma in i diskussionen. Som om man inte kan tro på något utan att det ska finnas någon sorts dold agenda bakom.

mattiasg sa...

jag tror att det är just de små slumpmässiga mötena, o de små nyanserna som är hela grejen. det är ju det som ÄR livet, att man är i det o det bara händer.
däri ligger den största skillnaden mot nät-blädder-postorder-dejting. det 'blir' inte bara.
det är genomtänkt.
vägt.
man har läst in en massa utan att veta ett skit egentligen.

gallringen sker i allra högsta grad på krogen eller i skolan eller på cafeet eller var du vill, men den sker på plats, o det är andra saker som styr det tror jag.
saker som är mer mänskliga, tror jag att jag vill säga, även om jag vet att det låter lite drygt.

koketterandet är överallt.
det är klart at man kan tro på något utan att kok.., men idén här är att för att kunna vara emot o starta en rörelse, så måste man på ett sätt vara jävligt klar över VAD det är man skall välja bort. man kan inte välja bort iPod om man inte vet vad det är.
o iochmed att man VET, så är man ändå kvar i samma hjul.

något i att inte bara skita i att köpa grejer, utan att starta en 'rörelse' med ett namn. det gör mig misstänksam.
jag har hört (mig själv o andra) designers säga tusentals gånger att jag köpte den för den underbara kvaliteten, eller jag vill inte ha så mycket grejer, bara några få riktigt funktionella...(inget om att de grejer man har kostar fem ggr så mycket som ett fullt överutsustat hem).
DET är koketterande.

Kristoffer sa...

Fast, som du antyder, så baseras det genomtänkta på nästan ingenting alls. Mediet är så oerhört fattigt att det nästan kan uppfattas som slumpmässigt det också. Oavsett. Funkar det för folk är det alla tiders. Ytterligare ett forum kan väl bara vara bra.

Det enklaste för att undvika koketterande är kanske att mörka individen.

Anonym sa...

Klart det måste finnas olika forum. Det måste ju vara underbart för dem som inte vill dansa utan vill veta precis vad som gäller, att köra med raka rör. Men jag väljer dansen. Hur frustrerande det än kan vara när man inser att man dansar till olika musik så är det skönt spännande.

Fast förmodligen är blottandet och överkörningarna lika illa i båda fallen.

mattiasg sa...

kristoffer. jag tror inte att man behöver mörka individen, jag tror bara att man behöver undvika koketterandet. det är inte svårt, det är inte konstigt att vara äkta i sina känslor i sin kamp, man får bara se på sig själv emellanåt o känna efter varför man gör det man gör.

Och Anonym, o kris, givet är det bra om det finns många platser för möte...
det vore enbart arrogant (o koketterande?) att sitta o slira över nätdejting. vaffan.
det passar inte mig, inte nu. kanske an annan gång.
men det jag ville åt var att det ligger i en tid som jag upplever som ganska otålig. mycket skall ske omedelbart o det är mot den fonden jag kan vara skeptisk till det beteende som kanske kan göra det svårare i längden för helheten att våga mötas över tid, att låta saker mogna. att nätdejting tillsammans med TV3nyheter o .SE erbjuder oss en lightversion av tillvaron, där Malous sexliv blir något som vi faktiskt skall veta o ta ställning till.
där bönder o trälar o modeller o idoler blir vår verklighet o där eftertänksamheten o den djupare analysen samtalet blir något vi skall vaccineras mot.
jag vet inte, det bara ger mig en dålig smak i munnen.
kanske för att jag inte vågar bara.

Tommy sa...

Koketterande är jobbigt. Gällande prylar och att hänga med i trender. Jobbar man med designers i flera år 10 timmar per dag, så blir man färgad av det som gäller inom den gruppen. Inte lika färgad av det som finns utanför gruppen. Testa en månad att ta bort allt som är inne; kläderstilar, musik, ipod, tidskrifter, krogar. Välj motsatsen. Se vilka människor och saker du möter. Gör det i 10 år och du har glömt vad som är inne. Då behöver du inte hålla reda på vad som är inne för att välja bort för det finns inte. Å sen blir allt mörkt eller jag vet inte...

mattiasg sa...

tommy, idén är väl att man skall slippa vara en konstig ensling i skogen. dessutom så är ju ändå fast i samma system om man skapar en motraktion. då finns man kvar som 'motsatsen'.
jag tror oxå att det är omöjligt att arbeta efter antingen eller-principer när det kommer till så här stora frågor. det borde kunna nås under mindre drastiska medel.

dessutom så är staden o förtätningen en viktig del i att rädda planeten. om alla flyttar iväg så blir det holland...inte bra.

jag tror att vi helt enkelt måste bli bättre på att inte konsumera.

Anonym sa...

var länge sen jag var här och läste nu, men blev så rörd av dina fina texter, tankar... sitter här bakis, och lite lättrörd, tänker på det där med möten. att mötas. viljan är så stark, vill vill men så svårt det är att verkligen möta någon. just på riktigt. den där otåligheten finns i mig. att få bekräftelse. nu. på studs. inte våga släppa efter och invänta den andres initiativ. istället tar jag på mig hela ansvaret att saker ska hända när jag mött nån som jag vill möta igen. jag är rädd för vad som ska hända om jag inte direkt, och spontant och omedelbart hör av mig. och om den andre inte gör likadant tillbaka då tänker jag omedelbart: det är kört kört kört. men jag försöker lära mig nu att vänta. invänta. låta saker och ting ske i "sin egen takt". utan att jag "tvingar" fram något, har för bråtttom. jag har blivit bättre på det med åren. och jag tänker att det måste få vara så. den här gången. att jag faktiskt har visat att jag vill något. att det får räcka. kanske hör han av sig. kanske kanske möts vi av en händelse längre fram. kanske är det då det sker. och inte nu. svårt det där. man känner sig så ensam ibland. och hopplös. otålig. vill ha kärlek.

mattiasg sa...

bakis är en bra ingång till all txt. tack.
det är svårt att säga om det är svårare att vänta på händelser eller att själv skapa dem.
det finns ju något både vackert o mycket svårt, o ibland fult, i båda.

Anonym sa...

Varje gång jag försöker titta in bakom människors motiv till handling så kommer jag fram till tanken om "koketterande" som i sin tur handlar om självhävdande och det har väl någonstans en grund i biologismen. Det kanske är att förenkla och att vara krass, men så är min värld, sorgligt nog.

mattiasg sa...

fredrik, ja jag är dessvärre böjd att cyniskt hålla med dig.
man får bara hoppas att det inte ligger uttänkta motiv bakom varje handling, varje val. att mer än man ser bara sker.
det känns ibland som att det inte går att komma undan 'branding' hur man än gör, att alla gör det. att alla skyddar jagets varumärke...kanske är det så, eller så är det bara ett filter att se världen genom.

_arkiv

.....