2007-05-29

jag innehåller mer vatten än dig*

* och ändå flyter jag inte av mig själv.

14 kommentarer:

Karin S sa...

Det tror du bara!

Gurka lär ska innehålla mer vatten än havet. Det tycker jag tål att tänkas på.

mattiasg sa...

ja, det gör det.
men var går gränsen för en kropps innehåll av vatten för att den skall flyta av sig själv?

Anonym sa...

Flyter vatten?

Menar du att du vill "flyta av dig själv" som i bäras av vattnet, då flyter du bättre ju mindre vatten och mer luft du innehåller. Menar du "flyta av dig själv" som i bli flytande (vara i flytande form) bör du bestå av endast vatten. Men då flyter du inte som i bäras av vattnet utan är endast "ett med det".

konstbyrån sa...

vatten k a n (...) stå för nåt annat här, sherlockholmar jag. har lappinkultat förresten och tänker testa bildarbete under kvällen. spänning på hög nivå!

mattiasg sa...

anonym, det är klart att vatten flyter, annars skulle det ju sjunka.
tanken om att andast den som är fylld av luft flyter är ju lika tydlig som obehaglig, medan idén om att bli ett med vattnet är poetisk.
mitt svar skulle bli: bli ett med*
vic, lycka till. låt bilderna berätta för dig.


*att uppgå i ett permanent tillsammans är i sanning att våga.

Anonym sa...

Ja att vara "ett med" är nog det bästa valet... samtidigt som man vilar mot botten vidrör man ytan. Att varken sjunka eller flyta.

Anonym sa...

Stopp och belägg här ett ögonblick. Man måste inte bestå av luft för att flyta. Man kan bestå av kork också. Alltså rent hypotetiskt alltså.

Anonym sa...

..."ju mer luft" vill jag minnas att jag skrev... vilket inte är det samma som att man består av enbart luft.

...och ja, kork flyter ju bra men det är ju för att det består av en stor andel luft.
eller?

Karin S sa...

Nejnej, i Döda Havet flyter en människa som en kork. Det har med vattnets salthalt att göra. Ju saltare vatten, desto bättre flyter man. Densitet - den grejen.

Men att vara ett med något är fint.

Anonym sa...

Jag vet inte längre om jag vill ha mitt inlägg inlagt. Jag tycker också att det är fint att vara ett med något. Så dumt då att jag började tala om kork för jag vill inte vara ett med kork.
Karin, menar du att människor i Döda havet blir kork? Det kan ju inte stämma.

Anonym sa...

Karin; Jag tänker mig att man i första hand vill hålla sig flytande på grund av sina egna egenskaper...
men visst, man vill ju till viss del också lyftas av sin omgivning. Så då kan man ju också utnytja vattnets salthalt till att få bättre flytförmåga.
Ton-Jommy; Inga inlägg är väl dumma. Men jag kan hålla med om att "bli till kork" kanske inte heller är något att eftersträva;)

mattiasg sa...

Ton-Jommy, det är inte dumt att bli till kork, när man väl blir det blir det sant o man är den som håller andra flytande eller innesluter gott att dricka eller...ja, det var nog det, man blir dyrkad av en pantad tjur som bara trivs bättre här o inte fattar att världen är större än skuggan, det känns ju mindre upplyftande förstås.
karin, jag tror inte att det handlar om saltet, jag tror att det handlar om döden. kroppen vill inte sjunka in i dödens hav, därför flyter man, eller så blir man lugnare av att befinna sig där det är stilla (det förutsätter att vi tror att döden är ett stillsamt tillstånd, det är ju svårt att veta, det kan ju lika gärna vara ett sinnssjukt partaj som aldrig slutar - allt annat än stilla således).
anonym, ja vara ett med o i det vidröra både yta o djup är ju en förbannat fin tanke. den skall jag spara på o återanvända så småningom. här och i livet (om de skiljer sig åt).

Anonym sa...

fast o va ett med allt kanske är att "trivas bäst här", acceptans liksom. det lilla kanske är lika stort som det stora. jag tycker inte att tjuren är pantad! bara vacker! han diggar ju blommor liksom, o han har dem i sin närmaste närhet. varför flytta sig då?

mattiasg sa...

tess, sant (Change equals death, W.Allen).
kanske är det så att det nog att bara sitta under ett träd, det vet jag att jag egentligen tycker.
o jag tänker inte ens försöka hitta på ngt annat, min korkek är 413, i hjärtat, o jag trivs fett.
blommorna finns.
leendena.
de som känner mig. sammanhanget.

heja ferdinand banne mig!!
(även om han nog ändå är lite dum, men det är ok, det är jag oxå...o det känns kool.*)

*det finns folk för allt det smarta. yeah!

_arkiv

.....