2007-05-24

jag bloggar, alltså finns jag.

I senaste Ord & Bild skriver Geert Lovink (övers. av Henrik Gundenäs) en rejäl smocka-blogg-essä. Tjong!
Pang!
Bloggandet, den ninilistiska impulsen.
Nihilismen är tyvär evigt besudlat av P.Stormares Nihilistiska galenman i The Big Lebowski (1998), svårt att komma runt "-But we are nihilists, we believe in nothing"
alla fall
Txten tar ett ordentligt tag på bloggandet som samtidsfenomen kanske, eller som en kraft som vill bli räknad med utan att kunna vara det eftersom det mesta verkar vara skvaller o listor o mer eller mindre reflekterade korta ekon av det som händer runt om i värld o media.
Bloggandet som en massa brus.
Jag är böjd att hålla med.
varför bloggar vi?
vad tillför vi. Egentligen?
Eller handlar det om att tillföra? kanske handlar det om att vara i ett stort samtal som ett skitstort cocktailparty där vi alla minglar omkring o säger 'den sa' o ' då sa den' 'men jag tycker'.
Så tror jag att det är.
O så vill jag så jävla jävla gärna tro på att det är viktigt för folk att uttrycka sig och att bloggandet har fått många att börja våga skriva. Våga sätta ord efter varandra. Tänka lite, formulera sig lite xtra. Bli kommenterad.

O kanske det, på längre sikt, kommer att välta världen.



8 kommentarer:

Tommy sa...

Klart!
Ibland kan en cigarr vara bara en cigarr.

mattiasg sa...

nä du. den gubben går inte!

Tommy sa...

Nä kanske inte gubben men det han sa. Dvs: allt är inte alltid en generationsfråga eller en folkrörelse eller en new black eller nån ny nåt. Det kan bara vara ett skönt skriv. Inget annat. Ibland.

Kristoffer sa...

Gillar uttrycket "välta världen". Ska ge mig på det en dag.

Ja du, varför bloggar man? Jag vet inte, men det är kanske en annan värld? En paus kanske? Något som är lite på låtsas? En komplettering, ett tillägg till allt det andra som är en själv?

Anonym sa...

Kanske på låtsas...
eller mer på riktigt än något annat.

mattiasg sa...

ja. jag tror att det är precis så, jag vill gärna tro det, att det är en grej man gör. inget stort vältande i sig, bara att det kan kännas bra med ett samtal i stillhet när det passar en, att man får vädra sina grejer lite att man får ta del av andras vädringar.
inte så svårt egentligen.

världen runtomkring pågår ju ändå.

o ibland, som anonym säger, är det kanske här i bloggosfääääären det händer, det är kanske här man testar sig o det som finns inuti.
fan vet.
skönt är det ialla fall.

Tina sa...

det är på coctailpartyn allt händer. och gör det inte det så har man i alla fall haft kul.

mattiasg sa...

eller hur signe.
drink i hand, inga band, bara yta o glam.
ja tack.

_arkiv

.....