2007-06-04

överkurs

Det mesta i tillvaron känns ju egentligen som överkurs.

8 kommentarer:

Kristoffer sa...

Det är ju förjävligt, om det är så. Det mesta skulle ju vara obligatoriskt!!!!

Anonym sa...

Det är så sant som det är sagt.

mattiasg sa...

kristoffer, anonym, det är sant. det borde vara helt naturligt.
men.
fan vet.

Tina sa...

är inte en del av överkursen grädde på moset? varför man nu någonsin skulle vilja ha grädde på mos.

mattiasg sa...

signe, eller hur, grädde på mos låter sjukt äckligt.
det är lite som Rhode Island till glassen.
uck.

Anonym sa...

Äppelmos med vispgrädde

"Med grädde på moset, menas något som är som pricken över i:et, det lilla extra eller guldkant på tillvaron. Fast egentligen menas någon som inte nöjer sig med mjölk till äppelmoset. Det är ett västsvenskt talesätt. Uttrycket har funnits sedan början av 1900-talet, och lyftes fram 1950 genom en sång med samma namn av Stikkan Andersson som hade hört uttrycket från sin mor."
(Avd. 'viktigt vetande')

Tina sa...

ok. jag kan tänka mig testa grädde på äppelmos innan jag dömer ut det.

mattiasg sa...

ja, ok, äppelmos med grädde på. jaja. jag vet inte, men tack för den detaljerade upplysningen. Stikkan, vad gjorde vi utan henne.

själv åt jag riktligt med äppelmos o mjölk när jag var liten, så varför inte dra på med lite mer fett?

_arkiv

.....