2007-06-17

om högsta vinsten var en spark på smalbenet, skulle du spela då?

Liseberg.
Socker-o-galenskaps-mecka.
En plats i samtiden, ett destillat av allt vi är just nu, ett överdåd i overdrive.
Hon är i sena tonåren, kanske sjutton, kanske arton. Hon står i spunnet-socker-kön med en säck chips (4.55kg) över axeln och en kexchoklad-surfbräda under armen. Stjärnvinster på ät-dig-lycklig-hjulen bägge två. Hon är långt förbi lite rund i hörnen, hon är fet o det går inte att sluta stirra.
O jag står där fastnaglad o vill kanske skratta eller gråta o allt stockar sig o det gör bara ont. Jag tänker på hur Liseberg med sina sinnessjuka übervinster på hjulen o sockervadd o läsk o glass o pommes o godis godis godis o clowner o kaniner o hahaha roligt roligt alla har roligt o karuseller o titta här borta här är det ännu ännu roligare snäääääälla mamma bara eeeen till bara bara o hur det hela egentligen är hela vårt samhälle i samma tempo o utbud fast på mindre geografisk yta.
En tid när det är socker socker socker i allt o hej snabbmat hej köttclownen javisst är jag nog lite stressad/ledsen/ensam klart jag vill ha ett Happy Meal, vem vill inte vara fett happy hela jävla tiden?
En tid där kvinnan vi drömmer om har Botox i läpparna o plast i tuttarna o nederkroppen ersatt av en manskropp för att höftformerna är bättre.
En tid där man också kan vinna 7.55 kg fett o socker o det känns som en vinst för det plingade o det var en stjärna.
Det var högsta vinst. O det är man ju glad över.
Man är lycklig.
Man har sett det på TV.
Skrap skrap håll drömmen vid liv plötsligt händer det.
Du kan du kan.
Det är bara du som är i vägen för dina drömmar för dig själv för den perfekta du det fantastiska superlativlivet där allt allt klaffar sitter o palmblad framför fötterna.
Hur skall det går till?

O man går där i ett mikrosystem av allt går att köpa kom kära besökare köp köp gråter ditt barn köp något mer köp en lott en åktur en glass. En ballong för fan vadsomhelst här hos oss.
Alla vinner. O ifall dom inte gör det finns ankdammen fisketuren där är det vinst varje gång. Ingen behöver vara ledsen här.
Lyckliga lyckliga vi.

11 kommentarer:

Kristoffer sa...

Det verkar mest sunt att gråta åt flickan med chipsen. Om du måste välja mellan ytterligheterna.
--

Det är lätt att stirra sig blind på ytan. På matandet. Om man bara läser Aftonbladet, Expressen, Bret Easton Ellis, Chuck P. Det är lätt att välja sida, att se det sjuka som en stor käkande massa som tar över mer och mer. Men, det är ingen riktig median vi ser. Flertalet ser det du ser. Vi är många, många som ser och det är ingen representativ bild. Visst, Svenska Spel hystar in miljoner i reklam. Den hjärtformade läppglansapplikatorn är revolutionerande. Lidl vill, på fullt allvar, att vi ska köpa 20 liter läsk av dem. Vi kan spara 59 kr. Det är lätt att se det som något som brakar åt helvete. Men, vi är många som ser. Vi ger oss inte så lätt. De allra flesta tycker att det är skruvat och skevt med dubbel-D. Fortfarande är det så. Vi kan, om vi vill, om alla hjälps åt.

Anonym sa...

Jaaa. hadde det bara hetat lotteri så skulle jag nog fan spela...

mattiasg sa...

är det inte lite konstigt ändå...det är finare att vinna på lotto, o bli rik, än att jobba som fan o inte bli det...

det känns som att det säger ngt om vårt samhälle, men jag kan inte riktigt komma på vad.

Anonym sa...

önskar också att jag kunde lista ut vart felet ligger. Det skulle nog kunna lösa ett och annat misstänker jag...

mattiasg sa...

ja, det blir sommarens nyfiken på, tillsammans med en hjärta-tangent på datorn, så man slipper skicka fula smajlis.

Anonym sa...

Fan, mannen, jag diggar din blog. Kollar in den lite då och då. Seriös. Högtravande. Pretentiös. Och det är ett ställningstagande jag älskar så här i efterdyningarna av det elände som Gen X och Killingänget gav oss. Fortsätt så. Gå i fred. Vi ses nog.

mattiasg sa...

Mattias. shit länge tid.
man tackar, pretentiös är viktigt.
kul att du kollar ibland, jag ser att gått själv, jag tar det som att det funkar (o att ni blir kvar).
komma till gbg i sommar?

Anonym sa...

Yeah, man, om man gillar främlingshatande, salongsberusade, pølseätande, fotbollsdommarslående, christianiarivande, operabyggande och muslimkarikatyrpulicerande lirare så är ju Danmark och Köpenhamn the place. Och vi blir nog. 2 barn, alla pratar danska. Inget val. GBG nästa vecka; 28 juni - 3 juli. Kaffe?

mattiasg sa...

JA!
du har min mejl, tel.nummer samma som alltid.
Ring, jag har semester o inte Moa nästa vecka så jag är i princip helt öppen.

frida sa...

när jag ser människor på stan med dom där STORA vinsterna från Liseberg kommer det upp lite hat i (det annars väldigt ohatande) mig. jag vinner ALDRIG. men samtidigt vet jag inte om jag vill vinna och typ leva på daim i en månad. oh no, det skulle bara sluta dåligt. jag ska sluta hata.

mattiasg sa...

mps, det är väl det som är hela grejen med lotteri, tänker jag, att högsta vinsten är så spektakulär att alla känner att plötsligt händer det, håll drömmen vid liv.
att de där sinnessjuka chokladlådorna dessutom är reklam för lisse är ju dessutom vinna-vinna för dom. dom kunde ge bort dom, det är ändå så satans bra reklam.

jag önskar oxå alltid att det var jag som vann, men u mer jag tänker på det så undrar jag varför det inte finns ngt cigarett-hjul?
de har ju godis o chips (ärligt...chips o annat estrella-krisp är ju så in åt helvete osexigt, det är ju lika pinigt att köpa chippa som Slitz i affären...vem står o spelar för att vinna en tomtesäck med transfett!?)...som inte är nyttigt nånstans, varför har de inte nikotin?
eller medicin?
eller naket?

dopfel-morál om du frågar mig.

_arkiv

.....