2006-12-28

Media är en stor fet blåsning


Satt o bläddrade i dagens GT. Fick ångest. Jag instämmer med Tommy om varför i helvete finns kvällstidningar? Och jag antar att den ordinarie redaktionen är lediga över helgen och dom andra leker tidning nu. Jag läser en …eh…artikel? Ett reportage…? av Mats Larsson på utrikes…han skriver ’Ett hårdare straff att låta honom leva’ och diskuterar att diktatorn Saddam Hussein skall avrättas, han talar o att det är ett för lågt straff att Hussein skall hängas. Ja, döden är inte nog. Det skall vara mer än döden. Mats ger också sin egen syn på hur Saddam borde straffas genom att ”…sitta igenom hela processen och sedan tyna bort i ett spartanskt Irakiskt fängelse”, han fortsätter ”Låt honom varje dag begrunda sitt fall, sina söners död, sitt nya liv inom fyra trånga väggar”.
Herregud.
Att folk har drömmar om hämnd och öga för öga är väl inte mycket att göra åt, förmodligen inte svårt att fatta om man är i den utsattes ände, men att en reporter tillåts grisa med sin våta straff-fantasi i tryck är ju vämjeligt.
Som en fin fond till Larssons resonemang ger GT oss lite fina bilder och grafik över hängningen och hur det går till, steg för steg. Är det detta vi kallar journalistik och media och information om det samhälle vi lever i? Jag spyr.

Som den samtidsfientliga suragubbe jag är så blir jag beklämd och ledsen över att detta är nyheter, idag. Att det finns tillräckligt många som läser skiten för att det skall löna sig att ösa ur sig detta är sorgligt. Det är inte kvällstidningar som företeelse som stör mig, bara innehållet.
Ärligt: vem i helvete bryr sig om några bönder och deras potentiella fruar?
Jag vill inte veta. Jag vill slippa lägga energi på att glömma det. Jag kan inte gå o köpa mjölk utan att få reda på att Bonde-Markus körde på granne… vem…jag menar det…vem, är det som faktiskt bryr sig? För det måste ju finnas någon som vill veta hur det går för Britt-Marie och de andra, vem vill ha vem o vem känner sig lurad o vem står ensam kvar när TV-gänget har åkt hem?
Har vi så tråkigt i våra liv så att vi måste göra kändisar av så många att alla snart känner minst en, så att våra liv blir lite mer spännande.
Eller…är vi så soggiga i skallen att vi inte orkar tänka på saker som kan ha fler ingångar än en, vi vill helt enkelt inte behöva tänka resonera fundera reagera. Och är det så…så är det ju riktigt jävla illa.

Nä, det hade nog varit bättre för samtiden om man backade utvecklingen lite, bort med reklamfinansierad media, sluta tro på att de vill bara hjälpa oss att få ett bredare utbud…de vill lura av oss vår uppmärksamhet o våra pengar. Pengarna vill absolut att det skall få finnas reklam för barn, de är konsumenter som alla andra o de måste lära sig att ta egna beslut…4.a åringar! Kanske är mitt barn lite bakom, men hon kan inte skilja på information o reklam. Hon tror att leksakskatalogen från BR är en sagobok som kom i brevlådan.

Det är ingen idé att odla någon önskan om att medierna och de som sponsrar dem är på vår sida.
DOM ÄR PÅ DEN MÖRKA SIDAN OCH DE VILL ÅT OSS.

2 kommentarer:

Kristoffer sa...

Man kan elda upp sig, bli förbannad, larma och göra sig till. Det finns all anledning, men risken att man slår i luften och blir en "surgubbe" är så stor att man till slut låter bli.

Du har såklart rätt. Det är för jävligt.

Allmänintresse. Vilka är de där "allmänna"? Jag känner ingen av dem.

mattiasg sa...

sanning. man slåss mot väderkvarnar. men samtidigt, om man inte surnar o inte säger så vinner dom.
jag vill tro på att debattera o diskutera o att det faktiskt kan göra skillnad.

kanske koketterar man, kanske låter det bra att vara sådär lite lagom emot 'medierna', men ändå.
vaffan!

_arkiv

.....