2006-12-23

en vit jul är det enda vi begär, snälla snälla tomten gud son.

Nere på stan står de dåliga samvetena i kö dagen innan jul. Längst kö är det i leksaksaffären. Där är det säkert tretti meter mumlande karriärister ackompanjerade av mobilring och leksaker som leker själv. Det är en plats i en kö i vilken man får chans att hinna tänka.
Vad önskar hon sig egentligen?
Vad leker hon med nuförtiden egentligen?
Är Bratz ute nu, eller är det lite förra säsongen?
Lego?
Prinsessgrejer?
ok, men då får det bli ett snickarbälte oxå.

Och vi står alla där och försöker välja, försöker fatta koderna o detaljerna o vi vill så in i helvetes gärna att det skall bli rätt men hur skall man kunna välja det ena eller det andra för hur man än gör så kan man ge sig fan på att det skulle varit den blå för den har Johanna.
jävla Johanna.

och egentligen bekommer mig inte tempot o svetten o köerna o den fullkomligt sinnessjuka köphetsen som råder i stan dagarna innan jul. Det bekommer mig inte med de som trängs eller är arga. Jag kliver över.

Det kan bekomma mig att hur man än gör så går en halv månadslön till att fira jul.
Julen kostar.
Men jag tror inte det riktigt når mig heller.

Jag tror inte ens att det bekommer mig att relationer tenderar till att ha sin cykliska slut-början-knut över jul o mycket ställs på spets o det gångna året o kanske mer skall valueras o undersökas testas funderas. Problematiseras kanske. Oftast håller det ett tag till, ibland inte. Ibland krävs det mindre justeringar, ibland större.

Men det bekommer mig att vi har en så konsumtionsbulimisk och traditionsneurotisk fokuspunkt till minne av en man med skägg som vi inte ens tror på.
Jag menar, vem bryr sig om när Tomten fyller år?!

3 kommentarer:

Karin S sa...

Hej, jag trodde jag skrev en God Jul här, men den kom INTE fram!
Okej, god forts. då!

Och jag håller med.

Anonym sa...

Visst är det så. Såg en siffra. 40.000.000.000 kr. Man undrar vad fan vi tänker på. Vi är många, visst, jag gör bara lite fel.
Julen, det mentala familjebokslutet, intressant tanke, jag känner likadant. Har jag blivit en riktig pappa, vilken tradition är jag med och skapar, vilken familj prioriterar jag i år?
Det kanske är det som är Jesus.

mattiasg sa...

Karin, jag skrev just god jul till dig, men bredbandet har visst oxå jullov o hackar sig fram...

Tommy, ja man får passa sig för vilka traditioner man för vidare.
vi var i kyrkan på julaftons morgon, det berättade jag visst, men det var inte vackert utan krampigt o vi fick spader efter tio minuter o tog bussen hem igen o drog på mysbrallan o gick inte ut mer den dagen.

det är ett fokusskifte nu, det bara är så, man väljer nya mönster o måste se över de gamla.
jesus?
kanske.
naturligt kretslopp tror jag.

men så tror jag ju snarare på ett glas vatten som man kan se.

GOOOOOD JUUUUL

_arkiv

.....