2006-12-03

kulor av glas

Promenad i söndagsgrå hösten blåser samtal vänskap viktiga delar av livet.
Kaffe o macka o ord.

Vi pratade om hur det är o hur det blir som det blir o varför o vad fan kan man göra åt saken. Om hur det är att vara vän pappa älskare hur man tar ansvar eller inte.
Vi talade om livet som en barnslig, nästan naiv, ballistik där man kan föreställa sig sitt liv som en handfull glaskulor när man är i början av 20. Man kastar kulorna ut över golvet. Sätter igång processen av att skapa sig själv. Varje kula blir en riktning ett val en väg att gå. Kanske en sida hos sig man vill eller inte vill skall finnas. I början (vi föreställer oss att det går att läsa av kulornas bana, kanske löper de väldigt långsamt över golvet) är de samlade, deras inbördes olikheter i riktning märks inte speciellt. Men alltefter som tiden går blir deras mönster och inneboende olikheter tydligare. De olika riktningar man skapat börjar tappa kontakten med varandra. Den intention man från började avsåg med sig får fler och fler varianter och möjliga riktningar. Det kommer en tid i rörelsen då man måste börja välja, vilka man kan hålla tag i, o vilka som måste få löpa fria. Bara för att de löper fritt betyder kanske inte att de inte finns mer.
Vi föreställer oss att man beslutar sig för att hålla koll på en sex-sju stycken, dessa får bilda bas för den man är, vad man tror på hur man förvaltar sig. ett problem som nu kan uppstå är att glaskulorna i sig känns rätt, varje enskild stämmer med den upplevelse av sig själv man har, men deras banor är olika och de avlägsnar sig mer och mer från varandra för varje dag. Det blir svårt att kombinera dem, riktningarna saknar kontakten med varandra.
Vi talade om den man tänkte sig att man skulle bli om 15 år och den man nu upplever att man är, vilka riktningar har man tagit fasta på och vilka fick löpa fritt?
Vi talade om livet som ett parti schack med sin inledning, mellanspel och avslutning eller ett grekiskt treaktsdrama. Båda kanske står starka i vår (västerländska?) idé (-tradition?) om livet? Starten mitten slutet och hur man hanterar dessa tre olika faser och vilken inverkan de har på varandra.
Vi talade om de situationer i livet som uppstår där man kan känna att man omskapar sig själv, de tillfällen då man kanske plockar upp samlar upp glaskulorna och ger sig en chans att släppa dem igen. Några av dem går inte att nå, men några kanske de som har stannat eller fallet helt ur systemet, får man kasta igen. Man får en ny chans. Personen omskapad. Det är något man måste göra själv, ingen annan kan göra det år en. I omstarten nystarten skapandet finns så mycket möjlighet potential och beroende på hur många av kulorna man får fatt i beroende på hur man förvaltat de andra riktningarna, hur man spelat sina tidigare givar. Vi talade om de olika roller man har man spelar och vilken betydelse som ligger i dem. Vi talade om hur man skall kunna knyta kontakten mellan de olika glaskulornas riktningar, att hitta metod för att skapa kopplingar, de har ju ett inneboende dna av att höra ihop, men de kan vid senare blickar uppfattas som väldigt olika.
Det gäller att knyta ihop dem.
Och förhoppningsvis blir man lite bättre på att omskapa för varje gång man försöker.

Läser Klas Östergrens Gangsters, om de stora skeenden som finns i lager, men som ligger utanför ens möjliga påverkan. Man sveps med, eller står utanför. Kan inte låta bli att slås av hur det träffar mig, hur det känns trovärdigt.
För mig lånar den en idé kanske, en struktur, från Thomas Pynchon's The crying of lot 49 där koder o tillfälligheter väver strukturer i andra lager av vår vanliga tillvaro.

Kanske en ersättning för tron på en högra andlighet, tron på nätverk o sammanslagningar, Dan Brun visar vägen.

13 kommentarer:

Kristoffer sa...

När man (iterativt) betraktar sitt liv genomför man ballistiska undersökningar. Jag lyfter på min metaforiska hatt!

---
Leo, vad tyckte du om Leos utgång ur historien?

Karin S sa...

Jag gillade den här metaforen, har använt liknande själv kommer jag på nu, men det hör ju inte hit.

Tanken att man FÅR göra om, även om man kanske inte får bestämma NÄR själv alla gånger.

Jag är också en sorts mönster- och teckenjagare, och -

Jag gillar verkligen metaforer.

mattiasg sa...

kristo, iterativt? (jag skall slå upp).
Leo? shit jag märker att jag saknar tråden bakåt som jag borde ha, o jag skall söka o se.

karin, nej det är ett problem när man tvingas göra om emot sin vilja. jag vill kanske tänka att så länge andra eller annat påverkar ens ballistiska process så är den inte på sant, för man MÅSTE själv få hamna i det tillstånd när det är ett fritt val, kanske sprunget ur en yttr eproblematik, men ändå.

mönster strukturer metoder det är fina grejer det!
metaforerna kommer in för att göra strukturerna möjliga att förstå. det är konstens och det kreativa arbetets uppgift. att göra bilder och utsnitt ur de stora mönstren.

ett översättande av det som är så svårt att ta på; livet

Karin S sa...

Tror du inte att det ska vara interaktivt?

Fattade inte heller Leo.

mattiasg sa...

ja interaktivt o interaktivt. jag är inte så säker. man skapar väl alltid sig i relation till andra människor, men det finns något i en punkt där man måste själv sätta igång processen o vilja det.

tror jag.
kanske.

försov mig just vaknat bredbandskillen är här o ger mig en egen lina, istället för det okrypterade någonannans som jag bott på i en månad.

mattiasg sa...

Vad innebär iterativ utveckling?

Till skillnad från den klassiska vattenfallsmodellen där varje steg i utvecklingsprocessen endast utförs en gång i en enda serie av aktiviteter går vi vid en iterativ utvecklingsprocess igenom serien av aktiviteter flera gånger. Varje sådan serie av aktiviteter kallas för en iteration och har sina separata mål. I varje iteration tas en delmängd av lösningen fram och testas. Applikationen växer således fram successivt genom att resultatet från en iteration tillförs resultatet från den föregående.

(tietorenator.se)

Kristoffer sa...

Iterativt som i upprepande, heter det inte så? Jag menade inte iterativ utveckling, jag menade att man betraktar sitt liv upprepade gånger. Man lever en stund och så stannar man upp och betraktar. Och detta upprepar man. En sorts evaluering. (Det kanske var ett konstigt ordval...)

Leo som i Leo Morgan i Gentelmen och Gangsters!

mattiasg sa...

ah. inte klar än.
men jag ser ett skeende nu emot slutet.
men jag verkar vara lite trög för hade du inte sagt ngt så hade jag nog int reflekterat.
snart vet jag.
häpp

Karin S sa...

Det var som fan. Nytt ord. Bra ord.

Har inte läst Gangsters än, men måste väl kanske göra det nu, Gentlemän är fortfarande en av mina stora favoriter.

Kristoffer sa...

Fan, jag sa kanske för mycket om Leo-grejen... Jag vill minnas att det sades något precis i början av Gangsters. Något helt omtumlande. (Om man lätt låter sig omtumlas.)Jag minns att jag tyckte att det var sådär, men att jag sedan ändrade mig och tyckte att det var svinsnyggt.

mattiasg sa...

det kanske handlar om att jag inte har Gentlemen sådär vidare färskt. så Leos existens blir en saga snarare än ett uppvaknande.

men jag tänkte nog att det var dax för en omläsning av Gentl..

tror det kan vára mycket givande.

Karin, ja eller hur underbart med ett nyyt ord.
ITERATIVT yeah!

Anonym sa...

Elskåp är så vackra. Som gravstenar står de och väntar längs husfasaden. Varje dag står de där. Idag fortfarande. Jag har ett elskåpsprejket på min sida. Kika på Fotosidan på www.mia-makila.com

mattiasg sa...

mia: jag håller med dig. gravstenar. ok.
vackra. ja.
jag hittar inte dina elskåp, jag hittar bilder, men inte elskåp.
får leta bättre förmodar jag.

_arkiv

.....