2007-02-04

söndag kväll

Mina bilder kämpar emot, igen. De vill inte bli till de vill inte berätta. Sitter röker stirrar letar efter fortsättningen, men inget. Svartaste tusch tunnaste linjer som att försöka springa ikapp horisonten som att försöka skriva ner en dröm som var så verklig att jag vaknade med hårdaste kuken eller ansiktet vått av tårar.

Jag är angenämt frånkopplad från det som fyller mina dagar mina tankar, det som är viktigt får ta behaglig plats nu utan att varken kväva eller bränna ut.

O hon konstaterade lakoniskt att jag är en studierektor som leker konstnär. Jag kunde dräpt henne på plats. Min förnedring var så förgörande total att jag endast fann mig i att fortsätta konversera med vinet i handen, tillintetgjord o liten som pojken med för stora fötter. Jag var tio o transparent o hon såg min vånda mitt skakigaste jag.
-eh, ja så kanske det är, svarade jag o ville vara varsomhelst på planeten förutom där.
O jag ville inte att det skulle vara så o jag visste att hon har sanning i sina ord o jag ville så in i helvete gärna ha något cinematiskt att säga.




Min hud brinner efter kyssarna tungan smaken av åtrån efter vinet blicken.

10 kommentarer:

Anonym sa...

-Leka konstnär.... ?

Var och en bestämmer själv vem... vad den vill vara... hur man vill vara.

Om någon tror sig veta mer om dig än du är det inte ett problem som ligger hos dig.

Ingen är på låtsas... alla är!

mattiasg sa...

anonym, i en bra stunde tänker jag oxå så, det skall väl hon skita i...i en mindre bra stund tänker jag att hon har rätt o jag är en fraud.
sånt kommer o går förmodar jag.

Anonym sa...

Hon hade inte fattat att det är tvärtom. Du är en konstnär som leker studierektor.
Fast jag vet fan inte om det är bättre!

Karin

Tommy sa...

Studierektor är inte något man är, utan något man jobbar som. Konstnär är man. Speciell om människor fortarande har deras konst på väggarna hemma.
Men känslig människa är något man är, och det är jobbigt ibland men mest fint.

mattiasg sa...

karin, jo det är mycket bättre.

tommy, tack, en dag kanske man hänger studierektorer på väggarna, men till dess...

aaaaaaartt

Anonym sa...

Om man väljer att ägna sig åt två yrken, varför tar alla för givet att man tar ett av dessa på mindre allvar?
Är det förvirrande med människor som är svåra att sortera... stoppa in i fack. Om man inte väljer att arbeta som konstnär på heltid... då är man på låtsas... man leker.
Vad är det nu man kallar dom.. eller mig.. söndagsmålare, hobbykonstnär...
Leka konstnär :)
Jag är i alla fall på riktigt och försöker leva med övertygelsen att alla människor ger sig in i saker på fullaste allvar och med hela hjärtat.

mattiasg sa...

anonym, ja det är nog en bra poäng. man kan inte göra flera saker. Joseph Beuys talade om sitt lärarjobb som sitt viktigaste konstverk, för honom var de tydligt länkade. så kanske man skall se det, att alltihopet sitter ihop o är en sak, med olika uttryck.

Tina sa...

anonym har rätt. du är konstnär, studierektor och mycket mer. gjorde du inte båda och allt annat vore du någon annan och det du gör skulle inte se ut som det gör. sen är man mer eller mindre av olika saker vid olika tillfällen, med olika människor omkring sig. man hyr in sig i ett fack en stund.

Anonym sa...

Anfäkta och regera! Jag håller med!

mattiasg sa...

anonym, signe o tommy: tack som fan. jag gråter lyckotårar över stödet o skolkar från jobbet för att rita mer o mer o mer.

jag skall komma ihåg det när det kränger, man får göra allt.

_arkiv

.....