2006-11-26

kill 'em kill 'em

Kill your darlings. Varför säger man det, varför uppmanar uppmanas vi till det? Om det är bra, varför får det inte vara det då? If it works don’t fix, säger andra.
Jag menar att i att killa sina darlings så bor viljan o vägen att utforska utvecklas. I en darling i skapandeprocessen bor självmedvetenheten och den är värsta spöket. Sekunden jag blir medveten om mig i processen är den döende, om den inte skall självdö i sin egen fullkomlighet måste medvetenheten kapas. Inte för att det är bra, inte heller för att det är fint vackert smakfullt harmoniskt eller fult, utan snarare för att den helt sonika står i vägen för viljan att se förbi, se längre. För i sparandet bor också rädslan, rädslan och ängsligheten som är skapandets nemesis.
Alla har hållit tacktal i hemlighet, oscar nobel pulitzer stipendier eller vad det kan vara. Vi har stått i mörkret när ingen hör o verkligen varit där, verkligen slagit igenom.
Man lämnar det fokus som är förutsättningen för att komma vidare.
I studiesituationer är det viktigt att påminna sig om att det är just det – studier – och inte resultat. O i studier måste nyfikenheten modet att prova branden undersökningen bo, och då får inte självmedvetenheten plats. Jag brukar prata om att om du ser resultaten framför dig redan innan du satt igång, välj ett annat projekt. I studiesituation betyder detta en sak, i livet utanför an annan. Men de har båda gemensamt att om det går att se resultatet inuti så vill jag hävda att det är dömt att misslyckas. Inget är så svårt, för att inte våga sig på ett omöjligt, som att återskapa det man ser inuti det som innehar en sådan pondus och skärpa just för att det inte behöver realiseras inte behöver stå i dagsljus. Det blir som att illustrera sina drömmar. Inte lätt.
Om man kan se resultatet så kan man också se reaktionerna och recensionerna o så är man där igen.
Det hade nog varit bra om man såg livet som studier i så mycket man kunde.

Självmedvetenheten är ju värsta fula demonen som gör att vi inte vågar. Vågar säga fel göra fel visa oss bland folk på tvättdag fråga önska. Gör att vi poserar o spelar o låtsas när vi egentligen verkligen vill höra på, verkligen vill prata kyssas dansa.

Idag har jag förresten oxå målat ett berg rosa.
yeah!

7 kommentarer:

Karin S sa...

Okej, då är vi överens.

Man måste ju liksom komma vidare, fast VAD
SVÅRT
DET
ÄR
IBLAND!

Anonym sa...

"Jag brukar prata om att om du ser resultaten framför dig redan innan du satt igång, välj ett annat projekt."

Jag fick just en uppenbarelse.
Detta är sanning för mej och skönhet är sanning och sanning är skönhet!

Tack!

mattiasg sa...

elin: ja man ger sig inte på ungar ostraffat i skolan. det är oroande hur mycket föräldrar anser att de har rätt att överklaga.
varje gång jag hör det blir jag så stolt över alla er som klarar av det, som orkar ändå i denna samhälleliga grundpelare.
you go!
nästa gång ber du honom att dra åt helvete.

häromdagen ringde en mamma mig o undrade hur hennes dotter skulle förbereda sig inför utbildningen på bästa sätt, vad kunde hon göra för att komma in etc...o i samtalet framgick att det var nog mamman som tyckte att detta var en bra väg att gå, snarare än dottern. då gav jag henne rådet att backa undan o låta dottern ta besluten, o be henne ringa själv nästa gång.
samtalet blev lite stelt sen.

karin: ja det är sjukt svårt, men man kanske kan få lite hjälp av sina nära att lossna, såna som inte bara jublar utan som faktiskt vet när det är tid för confetti o när det är tid för hårda ord.

saga-mariah: fett att vara med om en uppenbarelse.
jag måste säga att jag är ganska nöjd med den där formuleringen. den hjälper mina studenter, dessvärre fattar jag själv sällan av dess innebörd.
men det kommer väl.

Karin S sa...

Det ÄR ett konstigt uttryck, och svårt att leva efter för hur det än är så måste man ju ibland även säga sig Nu blir det inte bättre, nu kan jag inte mer, nu får jag släppa det här som det är. Nästa gång kanske det blir lite bättre...

Kill your darlings...
Ja, man får ju inte ta det bokstavligt iallafall. Om man nu har familj.

mattiasg sa...

ja, o med lite erfarenhet så kan man ju nå dit själv, men tills dess är det nog bra om ngn kan stig ain o säga det till en.

killa sina darrllings kanske låtyer bättre.

Anonym sa...

Mina berg är alltid så hårda och höga. Grå och mossiga. Svåra att bestiga och mina naglar fastnar alltid i sprickorna.

mattiasg sa...

Mia, gör som jag: bygg egna små, som man kan kliva över. det är helande.

_arkiv

.....