2006-11-25

emballage o ängslan för att inte göra rätt

Kill your darlings säger jag självsäkert till mina studenter, det är bara att göra fler om det inte blir bra. Gör igen o igen...
Men när jag sitter med mitt eget är jag ängsligaste rädda, vågar inte dra ett sketet streck ifall det blir fel. Winnerbäck sjunger om Tvivel, klumpen i magen som man bara vet är där o som är så förbannat svår att få bort. Att tro på det man gör, att inte vara rädd för att det skall bli fel o det är ok att slänga o börja om.
jag samlar på saker äger äger äger sånt som jag gillar o inspirerar mig o jag tänker mig att jag skall använda det i mitt arbete.
men.
istället blir det liggande o jag blir så fasansfullt skitnödig att jag bara har har har på hög.
Sparar o samlar fina emballage o engångsprodukter för att jag tycker att de är laddade med viktig energi, o de säger saker om samtiden o allt sånt shysst.

men så är det där.
på hög.
i en hög.
jag tittar på det med vördnad, lägger ut det i nåt mönster, petar lite...

blir inspirerad.

men sen sitter jag ändå kvar med mina förbannade vattenfärger o tuschgrejer.

imorgon skall jag fanimej ha sönder de där fina rosa grejerna.
jag lovar.
det blir dagens mål.

jävlarrss.

3 kommentarer:

Karin S sa...

Mattias, jag hade såna lärare som självsäkert sa kill your darlings.
Undrar hur de gjorde sen, hemma?

Jag vet inte om det är bra egentligen, har aldrig fattat uttrycket, om man verkligen gjort något som man tycker blir BRA (ovanligt) så fattar jag inte varför man ska ta bort/förstöra det? I och för sig kanske man måste komma vidare också efter det, men då kan man väl ändå få ha kvar den där grejen man gillade, att gå tillbaka till?

Jag har heller aldrig hittat något som ger mer uttrycksfulla teckningar än vanligt tusch.
Tror inte riktigt på emballagen där...

Penny sa...

jag samlar också på höga högar som heter "kött på benen". jag samlar o samlar, men det blir inte ofta något av det. men ibland så måste man Göra. bara Göra något vad som helst med det som ligger på en hög. jag tror att man kan det, att det är något man kan lära sig.

ja herregud vad jag lär mig.

mattiasg sa...

idag har jag gjOrt.
jag skall utveckla det där med att killa sina darlings.
det är viktigt.

_arkiv

.....