2006-11-14

hjälp, jag måste tänka


Karin skrev om det, Marcus skrev om det, Skugge o DN o massa andra. Om den fria eller ofria kulturen. Om den stöttade eller självbärande kulturen. Kanske om en nedmontering av en fri kultur eller ett självsanneringsfilter för allt det som ingen ändå vill ha.

Jättekonstigt egentligen tycker jag.

Det är väl självklart att vi skall ha ett kulturstöd i Sverige, eller? Det är väl självklart att om konsten skall kunna växa att den behöver stöd? Att det måste finnas plantskola för det konstnärliga uttrycket. Skugge brakar på med värsta nid-resonemanget om en författare och hennes skrivarlya...som att det var det som var problemet, det skall väl Linda skita i vart folk sitter när de skriver...men att skattemedel inte skall betala för denna lyx det innebär att arbeta med konst. Att den konst som inte kan sälja sig själv och klara sig själv är inte ok. vaffan!? kan någon med handen på hjärtat säga att den konst som inspirerat dem mest, som utvecklat dem, som ställt frågor och problematiserat tillvaron livet och att vara människa är den som bär. Dan Brun? Eller de gamla lirarna Picasso Monet o såna? De bär ju nu, men de var väl knappast odödliga när de utvecklades, när de utforskade, bröt mönster. Vad mer? Hollywood? ja det är sannerligen fin konst som klarar sig själv, här har vi något som problematiserar. Men måste det problematisera? Måste det vara svårt och konstigt och inte likna och vara äckligt? Måste det se ut som fan o ändå fattar man inte o ens farmor hade gjort det bättre?

JA.

Det måste det. Det måste måste måste finnas konst i alla former som ifrågasätter, som inte är redan färdigtuggat redigerat flimmerproducerat ergonomiskt utformat för minsta möjliga motstånd. Det måste det, och det är fan ta mig vårt samhälles förbannade skyldighet att se till så att det finns kvar.

Det enda positiva jag kan se med att sluta kultursponsra är förstås att då ryker äntligen operorna, vuxenkulturens högborg. Och sluta gnälla yap yap yap om att jaha skall det går pengar till sånt här skit när vårdköerna o barngrupperna växer...men att tusentals grönklädda ynglingar skjuter kanon o kör stridsvagn o gräver gropar som nästa gäng fyller igen för en runda slängar 300 miljarder eller vad det kan va om året är det ingen som undrar över. Nä, vi ställer konst mot gamla, det är en retorik man fattar.

4 kommentarer:

Karin S sa...

Det där du skriver, vad som någonsin inspirerat en - det har du ju rätt i. Det har aldrig varit någon hollywoodrulle.
Fast jag har sett en opera som jag aldrig glömmer. Iofs.

Men det stämmer ju.
Jag kommer inte heller på något bättre än att man måste ha en genomtänkt kulturpolitik - som får kosta.

Å andra sidan, skulle kulturen "ta slut" om man ströp rubbet?
Att testa tanken tycker jag man kan tillåta sig, vad skulle hända?
Skulle du sluta göra bilder? Skulle folk sluta göra saker, skulle folk sluta köpa/vilja se?

Jag tror inte det, men det betyder INTE att jag tycker att det är en bra idé i genomförd i praktiken...

mattiasg sa...

eller så är det en bra idé i praktiken.
jag tror att det är retoriken som upprör mest. att någon sitter o mästrar o är dryg.
det finns väl många länder som inte har kulturstöd, gissar jag, o där andra saker kommer fram. ett skönt scenario skulle ju vara att man ströp kulturstödet o istället fick man en helt annan konst för helt plötsligt var det ingen som kände att den behövde vara rädd för att bita den födande handen, o eftersom ingen svensk film görs utan stöd så skulle man slippa den skiten, o de som tecknar o målar skulle göra det ute istället för ateljéerna fick bli tomma likaler o ...
ja fan vet.
jag skulle fortsätta rita o du skulle fortsätta skriva...

men

den konsten som är forskning, den som tar sig tid o energi att verkligen undersöka saker, som får det trots att den sedan inte drar spec. mycket publik, mer än kanske de redan initierade, den fick nog andra länder med lite mer ryggrad ta hand om.
i sverige skall vi forska om vapenutveckling o medicin för det är bra för industrin.
Industriiiiiiin.

o förlagen skulle int eha råd att ge ut nästan någonting o vi skulle få ett skönt utbud deckare, biografier över europeiska krigsherrar och kokböcker.

jag tror att det bara är avund som vill käppa hjulet för dem som vill ha en vit skrivarlya på söder, de som inte vågar själva satsa på det som är svårt.

o förresten...kulturstödet går väl även till kvällstidningar?
dasspapper med txt på.

de skulle ju oxå bort.

inte illa.

ut med dem allihop.
riktiga jobb. såna där man har gjort något riktigt som går att sälja i den sköna marknaden så att hjuuuuulen snurrar.

låt åter de sköna konsterna bli något för de ekonomiskt oberoende, som bor på jürgårn men har företagen o pengarna på kejmen aaaajlands.
så kan de sitta i Gucci o Versace o beundra varandras violinspelande döttrar.

hej fördom här kommer jag, jag dyker i ...

Matti Ståhlberg sa...

Apropå Eric Ericsson...
Det är lite som busringningar man gjorde som barn. Lite infantilt så där, men samtidigt oerhört underhållande. Speciellt då jag jobbar i en stor tungrodd tjänstemannaorganisation styrd av politiker. Många igenkänningsfaktorer... -suck-
Ja, du hör hur jag låter...
Jäkligt skoj e de hur som hafver!

Keep up!

/Matti

mattiasg sa...

M, jag tror nog mest att min kritik emot boken var att 1. den var för kort, 2. han återanvände lite för mycket.
För mig var den roligaste när han skrev till baptistkyrkan (var det så) o frågade om Jesus var bög, för det hade hans träslöjdslärare (träis) sagt. underbart. jag skrattade högt i bussen åt både fråga o svar.
fler såna! som pekade på o lyfte fram saker ur gömmor.

_arkiv

.....