2005-10-16

seriemagi = skaparmagi

Jag har just sträckläst Gunnar Krantz Seriemagi och jublat inombords! Fy fan så bra! Så enkelt, så klart, så tydligt och så vansinnigt inspirerande.
Det är en kort liten bok, i pocketformat dessutom så den är ett klockrent inköp även för den med begränsad kassa, som är laddad med vilja. När jag läser den vill jag oxå bli serietecknare eller tecknare eller konstnär eller va fan som helst! Det riktigt stora med denna bok som jag ser det är att även om den handlar om att bli serietecknare, så kan serie bytas ut emot nästan vad som helst inom kreativt arbete. Det är en ekvation där lösningen uppenbaras o jag vill bara sätta igång som fan.
Inget svårmod, inget överflöd för att fylla fler sidor, inget stilande i teckning eller txt som modfäller de flesta av oss, utan bara ren energi o ett stort utropande DU KAN, KÖR SÅ DET RYKER!
Detta är årets julklapp.
En hjälp till (kreativ) självhjälp så det stänker.
Var jag rik skulle jag köpa hela upplagan o flygbomba den över stan.
Gunnar regerar. yeah!

nu skall jag dra ett par streck. hej hej.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tänkte köpa en bok som hette typ med oklanderlig känsla för stil som handlar om manlighet ur våldsverkarperspektiv. Jag tvekade för den verkade tung. Istället köpte jag en annan bok. Såhär i efterhand kan jag ifrågasätta mitt val. Jag köpte vikingarnas stridskonst. Undrar vilken bok som egentligen ger mest.

l

mattiasg sa...

den första boken tror jag på. om det är den jag tänker på så tror jag att den är förbannat intressant. den om vikingarnas stridskonst var, om jag får säga det, ett lite underligt val tycker jag, men den kanske tar upp andra saker än vad titeln anger.

_arkiv

.....