2005-10-01

ett barn

Läser Dennis Lehanes Gone baby, gone om ett barn som försvinner och mitt hjärta blöder. Min dotter hostar i sömnen och det ekar i lägenheten.
Vi har lekt affär idag och hon har räknat klodsar nästan ända till tjugo och i sängen ville hon att Nallen och Olivia skulle lämna plats åt Feting-Geting (en mjukisgeting lika stor som hon).
Hon är ljuset.
Hon är rent liv.

Jag har varit bortrest i tre dagar och herregud vad jag har saknat hennes skratt och hennes förklaringar och betraktelser av omvärlden.
-Du måste sitta där, och sen fråga vad pärlorna kostar, och jag sitter här för jag är affären. (pannan i djupa veck)
-ok, vad kostar dom?
-dom kostar 7 kronor och bollen 3 och dom andra (klodsar) 100.
-100 kronor för en träbit, det var dyrt!
-ok, 3 kronor.
-tar du visa?
-nä, kronor.

vem kan värja sig för det?

-skall vi leka kockarna, som lagar mat åt mamma som får vara gäst sen?
-ja, om en stund jag skall bara vara affären först.
-Får jag smaka tomat jag vill oxå ha en kniv du får hälla i dom för det är varmt och då blir jag ledsen jag tycker inte om oliv dom får du o inte ost heller jag vill vara gäst med mamma (lämnar köket).
Under återstoden av matlagningen ropar hon varje tjugo sekunder o undrar om maten är färdig. Så mycket för kockarna och den vilande mamman.

Inga kommentarer:

_arkiv

.....