2007-03-02

SVT suger marknadens kuk

Som vuxen barnTV-periodare hamnade jag framför Wild Kids förra fredagen. Ett till synes lättsamt litet barn-i-skogen program med Ola o natur o finfint.

men va i helvete!

I rutan har jag en dokusåpa om o för småungar. En jävla naturkuliss, som är vid en sjö med godis istället för inne i en studio bara för att ungarna inte får kröka än, o några lekar som fond för en relations-såpa. Va?!
11 åringar.
jag ville kräkas.
o dessutom, så var klimax detta avsnitt byggt emot en tävling för barnens föräldrar (där vi följt barnens kamp mot tårar o längtan efter mamma o pappas famn i 20 minuter). o i tävlingen kan föräldrarna välja om de vill träffa sina barn eller få en bil.
en fin bil som Arne Hegerfors säljer i skogen till de dreglande vuxna.

EN BIL!

o en pappa väljer bilen o kameran hittar blixtsnabbt flickan o förtvivlan o vi sitter där hemma framför rutan o det är tyst o jag kan inte hålla tillbaka tårarna o vaihelveteärdetförettbarnprogram!?

var är vi på väg?

skall allt handla om pengarna?
skall vi verkligen tycka att det är ok att barnen skall agera relationsdrama i TV?

jag fattar inte.
jag blir så beklämd över ett samhälle som så obesvärat dyrkar den fria individuella konkurrensen o marknadsstyrda idén. (se artikel i DN)

detta vill jag säga till SVT. Till er som producerar. O bestämmer.

För helvete, tänk!
detta är inte OK.
Vad gör det med ett barn när hela landets ungar ser hennes pappa välja en bil framför hennes saknad? Hur är det möjligt att motivera det med ...eh...tittarsiffror?

Skall barn inte få vara barn mer?
Skall vi se dem som små vuxna nu? (men förfasas över barnarbete i andra länder... HEJ HYCKLERI!!!)

Jag spyr!

7 kommentarer:

Olof sa...

Låt oss spy i kör. Om man gör dokusåpor med barn har man nog inte mycket kvar i skafferiet. men som du säger, det handlar säkert om tittarsiffror.

Zarkow sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Zarkow sa...

Hur gammal är du? Jag förutsätter att du är äldre än 14 och därmed bör kunna skriva en någorlunda korrekt svenska i dina små raseriutlägg mot sådant du inte förstår. ;)

(Men du skall ha en tumme upp för att din rubrik fick in ordet KUK i DNs web-upplaga.)

mattiasg sa...

Zarkow, jag skrattar. du har rätt, det var eventuellt ngt överilat. men jag var o är så arg. helvetes jävlarr.
jag skall se till att formulera o problematisera lite bättre.

men jag upplever ärligt att det är svårt...o vad är det jag inte förstår? att ett barn blir ledsen för att hennes pappa väljer bilen o producenten korsklipper mellan tårar o bilönskan, det behöver man ju varken ha barn eller vara dr Phil för att fatta att hon hamnar i en risig sits o vad gör det med henne?

jag tror att situationen fick mig att tappa det, men jag vill nog hävda att jag är lite rädd för ett samhälle som så starkt vill arbeta in barn i vuxenrelationsvärlden, o någonstans känns det som att det handlar om att de skall så tidigt som möjligt bli otrygga konsumenter. relationssåpa för o med barn är direkt smaklöst tycker jag, men det finns säkert många som tycker att det är jättespännande o intressant o viktigt att se hur 10åringar blir kära eller ledsna.
vuxet samhälle detta.

mattiasg sa...

o det där med DN, det måste jag kolla...det låter ju roligt

Zarkow sa...

Det är helt klart att situationerna, som de visas, inte är de optimala för de inblandade. Dock är jag inte säker på att allt händer som visas eller att det uppfattas som det kan tyckas efter att man varit framme med lite kreativ redigering. Oavsett hur det är med saken så är det öppet att anmäla programmet om det inte faller en i smaken.

Ang. att du fick in ordet: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2207&a=623149&rss=2356
Se längst ned till höger i artikeln. Vet inte om du signat upp på twingly eller om det räcker med att DN gjort det på sin sida, men iom att du länkade de i din löp-text så registreras det och visas.

mattiasg sa...

dH8zarkow, bra poäng, att anmäla.

jag fattar ju att det kanske hände lite annorlunda, det är ju inte föräldrarna jag är arg på..
det är att den som bestämmer o producerar anser att det är bra,eller ens ok, tv att utsätta barn för den typen av situationer.

det känns bara inte bra att en 10åring (eller hennes pappa) skall sättas i en situation där ngn kan uppleva att en bil valdes före en kram. det är osmakligt.

jag har inte mycket tilltro till reklamkanaler i deras val av program eller idéer, så jag väljer bort dem för mitt barn, men just SVT kände jag brukar vara lite mer humana. kanske är det en förlegad idé om public service, fan vet.

jag har inte signat nåt, DN hittade mig.

jagtror nog att min övergripande upplevelse om samhället just nu, där jag upplever att media är en viktig del i hejandet, är att allt skall konsumeras o barn är inte barn, de är bara små konsumenter. det känns cyniskt.
det är så lätt att säga att föräldrarna måste ta sitt ansvar, ja det måste de, men vem tar samhällsansvar?
skall allt alltid handla om individen o klarar man inte att stå emot, ja då får man skylla sig själv.
det luktar unken amerikansk meritokrati o jag önskade bara så att vi var på väg i en annan riktning.

_arkiv

.....