2007-03-06

...

Vad betyder utbildning?
Vad är skolans roll?
Vem utbildar vi för?

6 kommentarer:

Tina sa...

sortering och föra vidare samhällets värderingar. är det inte det som är iaf grundskolans uppdrag? förmodligen universitetets också. o jag mår ganska dåligt när jag tänker på det. fast det kanske är så det måste vara.
pratade med en vän om att man är till för andra som lärare. att man utvecklas o grejor, men i grund och botten undervisar man för att föra andra vidare. samtidigt är det ju en jäkla grej att kunna se resultatet av undervisningen, att ha påverkat så många individer. så frustrerande då att känna sig styrd eller hindrad av allt runt omkring. shit, man kan vrida o vände på det i evigheter.
ibland känns det som att all utbildning bara är en maskin som alla vill ha ut max av, en maskin som går runt på allas egenintresse. staten, företag, studenter, lärare... då gäller det att kunna ta för sig och utnyttja systemet.

Tina sa...

ok. vad jag egentligen ville säga: fortsätt revolutionen!

mattiasg sa...

ja, jag hör dig.
det är svårt att veta vad som är viktigt i lärararbetet.
jag vill ju tro att det handlar om att ge plats för o hjälpa till att bygga plattformar för kritiska, demokratiska, reflekterande samhällsmedborgare.
hur gör man det?

ja inte genom att påtvinga en nedärvd auktoritet ialla fall.

mattiasg sa...

vi fortsätter revolutionen.
vi skruvar upp tempot.
vi tar striderna.

emellanåt vacklar vi.
men vi kommer tillbaka,
dubbel styrka.

Tommy sa...

Jag tror att utbildning är att forma individer som kan leva ett bra liv i ett inte alltid bra samhälle. Ge dem redskap att kunna fatta egna kloka genomtänkta beslut, att kunna orientera sig i en skog av lurendrejare och falska profeter med skit i skägget. Ofta känner jag som dig Signe, men efter samtal med vänner så säger man som du Mattias. Dubbel styrka.

mattiasg sa...

tommy.
ja nu är det tid för förändring.
världen brinner.

_arkiv

.....