2006-09-13

vad betyder den förbannade kartan?

Jag skall nu berätta: jag fattar inte väderleksrapporten. Jag är 34 och jag har sett den satans kartan på TV så många många gånger och jag sitter där och ser Göteborg och jag ser siffror och solar och moln och jag säger haha det blir ändå aldrig som dom säger…haha det är väl bättre att titta ut på morgonen.
Haha säger jag men egentligen handlar det om att jag inte fattar ett skit. Jag vet inte ens vad det är jag skall titta efter. Jag är väderanalfabet. Jag tycker att Tone har en sexig röst, men jag fattar inte vad hon säger. Det värsta är alla moln och högtrycks lågtrycksrygg och här ser ni ett område med varmare väder som drar in över södra Sverige…NÄ…det gör jag inte, men imorgon kommer jag att se det och det har betydelse för mig.
Gör detta att jag känner mig lite dum i huvudet?
Ja.

Nu är det val och jag känner som inför väderleksrapporten. Jag förstår att det kommer att påverka mig, men jag fattar inte hur. Den enda skillnaden för mig mellan de två är att på söndag får jag välja hur jag tycker att det skall bli. Men om det sedan blir så är som vädret…det blir, och det påverkar mig, och jag tar fram ett paraply eller drar på shorts.
Jag vill vara politisk. Eller, jag bryr mig om lite sakfrågor och jag upprörs över saker och jag blir glad över andra, men jag kan inte rymma från den inneboende osäkerheten över att när jag promenerar till Oskar Fredriksskolan på söndag för att rösta så är det tombola. Haha dra en lott ni kan bli rik o landet också o alla fattighjon o utstötta kantstötta kan också vinna haha, eller så blir dom andra rika haha skepp ohoj landkrabbor.

När jag skulle rösta nej till EU hade jag bestämt mig skitlänge och jag gick resolut in i lokalen inte gammal förstagångsväljare och helt plötsligt blev det roligare att säga ja.
Vad i helvete?!
Jag gick ut och därifrån och fattade inte vad som hänt och det har jag fortfarande inte gjort.
Nu känns det så igen.
Att välja är som ett jävla prov, där man skall göra rätt för annars kommer dom andra att skratta.

Tänk om man kommer ut o har lagt sin röst på Hacker-Lasse eller Krisdemokraterna med den sköna stanna-hemma-kärring-politiken. Freddans allierade stöveltramp tramp ja vad är väl en au pair eller två?

Men hur det än blir så skall jag inte underlätta för ett blått regnväder.


Tuffa ljud #1: Däck på grusväg.
Jag älskar det ljudet. När en bil kör så där lite långsamt in på grusväg. Jag döööör. Jag blir nästan lite brallig när jag tänker på det. och det är lika skönt att cykla med feta däck på grusväg. Till o med köra barnvagn.
Det är inte övergående, det är en läggning.

Vilka ljud gillar du?

4 kommentarer:

Kristoffer sa...

Däck på grusväg är mycket bra! Annars är jag är nog mest svag för de där lite klichéaktiga ljuden. Ljud av hav och vackert-väder-ljud och så. Det senaste har jag även börjat gilla ljud som visar att saker funkar. Ljudet från mekaniken i ståldörren på jobbet som signalerar att min kod godkänts. Det ganska nya ljudet från låsen i min bil som ljuder då jag startar eller stänger av. Ljud som tyder på att allt är okej, helt enkelt.

För övrigt tycker jag att det visas alldeles för många väderleksrapporter.

Anonym sa...

Ljudet av korken som dras ur flaskhalsen och kluckandet som följer på att det första glaset vin fylls - poesi! Varken mer eller mindre.

Anonym sa...

dra av korken från en riktigt lyxig, tung bläckpenna. VAr nog det de ville få fram i Svart Lucia om nån minns den, vill tillägga att de misslyckades.

mattiasg sa...

Ljudet av fungerande teknik är onekligen vackert. som ljud.
vinkork och kluckande är ju mycket berättelsen om det som kommer.
Svart Lucia jag kommer ihåg filmen vagt, usel rulle vill jag minnas, men jag minns inte ljudet. skall genast hyra den o lyssna.

smättande bubbelplast är ju även det ettljud som berättar om njutning, o vilken njutning!

_arkiv

.....