2006-03-01

vad gör du?

Är inte 60 mille en ganska maffig bonus? VD:n för LKAB tycker att det ju snarare är en värdering det där, om huruvuda det ändå är ganska mycket pengar för en person. En staligt anställd. Hur många vanliga arbetande får betala sin skatt direkt till honom?
Eller, vilka möjligheter skulle hans jävla bonus inte ge andra människor, skolböcker, fotbollsmål, lekplatser, gatubelysning ?
Rofferiet på dom andras pengar vet sannerligen inga gränser. Skäms på dig!

Idag har vi pratat om mångkultur. Det är fan inga lätta frågor o ett rejält minfält.

Jag tror att en anledning till att en debatt som de danska karikatyrerna av Mohammed får så mycket bränsle är för att det ger en anledning att vädra saker om andra kulturer och religioner och invandrare o svenskar, men utan att egentligen behöva gå in på de saker som egentligen skulle behöva luftas. Vi kan prata om yttrandefrihet o fundamentalism på lagom avstånd till det vi egentligen borde beröra, till exempel hur vi i detta vårt land behandlar våra medborgare, nya o gamla. Hur vi segregerar o pratar om acceptans men håller extra i handväskan på 8:ans spårvagn. Hur vi knappt har ett språk för debatten efersom vi är så in i helvete rädda för att trampa någon på tårna. I rädslan för att säga fel blir mångkulturen antingen fundamentalism eller nya spännande kryddor. Det blir något som går att ta på, något att kunna ha en åsikt om. O jag tror att vi lever i en kultur med konsensusmani, vi kan inte vill inte tycka olika bråka o hur skall man då kunna komma vidare om allt måste vara samma.
Vi pratade oxå om språket, om det svenska språket o hur man behöver det för att kunna ta del av samhället o samtiden o vad händer med dem som hamnar utanför språket? En väg att gå i resonemanget är givetvis att säga alla måste lära sig språket, alla måste kunna kommunicera. En annan väg är att öppna språket för förändringar. Tillåta det att luckras upp o för detta blir invandrare viktiga förebilder i tex skola för att det går att prata på många olika sätt inom samma språk. Att det kanske inte handlar om att dom måste lära sig, utan snarare att vi alla måste lära oss. Lilla Sverige pytteland pyttespråk i den alltmer nationalstatslösa världen kanske inte längre kan kräva omvärldens anpassning.
Jag tror att locket på grytan Sverige måste av o frågorna upp o ut. Vi måste alla kunna bli en del av samtalet om vad som händer i det mångkulturella Sverige idag. Vi behöver ett gemensamt språk. Vad fan säger man? I tidningen Gringo säger man svartskalle eller blatte om invandrare, I fikarummet säger man personer med annan bakgrund. Jag tycker att det är skitsvårt, jag avskyr svenne-epiteten som person med annan kulturell (eller etnisk) bakgrund och man med invandrarbakgrund, samtidigt som jag inte alls kan se mig själv säga svartskalle eller blatte för det känns antingen nasse-artat eller pseudo-ghetto o töntigt. Jag vill prata om detta, jag vill vara med, men jag vet inte hur jag skall börja för jag är konfliktnervös o jag vill inte stöta mig trampa på tår säga fel. Det är min noja, den hindrar mig från att handla agera dela.
Men vi måste prata handla, det räcker inte med att det är några personer med invandrarbakgrund som agerar, det måste bli fler.

Kanske blev det svamligt, men skit samma nu skall jag sova.

Inga kommentarer:

_arkiv

.....