2006-03-31

balkonger

Idag har jag föreläst om balkonger o modernism o miljonprogrammet. Det var kul o jag läste högt ur flera böcker. o visade lite fim.

På en balkong har kärlek börjat o slutat.
Från en balkong har någon velat hoppa
På en balkong har en pappa visat sin äldste son allt det som en gång skall bli hans
På en balkong står julgranen kvar i april

På en balkong har Vera Blomgren rökt två paket gröna Moore om dan i trettio år
O grannen ovanför har fått ett brev från fastighetsskötaren att det är förbjudet att grilla på balkongen.
På en balkong har någon trätrall från Bauhaus för 49 spänn, knappt 600 för hela balkongen, fattaru vilken skillnad det blir
På en balkong har någon en liten kryddträdgård mitt i stan

På en balkong har någon låst sig ute
O På en balkong sitter några killar som just fyllt 25 uppe hela natten o röker cigaretter o spelar backgammon o ser staden somna o vakna

På balkongerna på ålderdomshemmet nära där jag bor är det nät så att dom gamla inte skall dratta ut
Och på en balkong mitt emot mig hade dom kräftskiva i november

På balkongen kallnar kaffet snabbare men det är ok.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fint.
Du borde göra filmen.
Eller fotoboken. Varje gång man ser något hända så knäpper man.
Allt det där man hör från balkonger. Andra människors samtal och gräl, slammer av porslin, gatans ljud.
Känner nästan för att ta upp rökningen omedelbart, bara för att komma ut på balkongerna igen.

mattiasg sa...

ja fan, det här med ickeröknign är ett gissel. sommarkväll vin spel o cigg är oslagbart.

_arkiv

.....