2007-04-05

den egna rörelsen

Martina Lowden har skrivit en bok till mig . Tänka sig. Jag läser o bläddrar o känner o vill känna igen mig i allt o samtidigt känns det så helvetes nära o ändå så distanserat. Så på håll som det alltid känns när man skall försöka återkänna tonårens finniga bergodalbana. När allt var så satans sant o verkligt o oändligt o allt kunde bara få fortsätta.
O jag läser Allt o låter orden o namnen o tankarna skölja mig o jag kan inte sluta. Vill inte sluta. Vill läsa som Naiv Supers huvudperson som tejpade en loop av ett litet faxmeddelande så att det inte slutade sända förrän mottagarens papper var slut vill jag läsa som en loop om o om igen o jag som aldrig har läst om en bok.


OBSTRUKTION

ob¹strukʃω⁴n l. op¹- (åbb­strucktschón DALIN), r. l. f.; best. -en; pl. (†, i bet. 1) -er. (förr äv. -struct-) [jfr t. obstruktion, eng. o. fr. obstruction; av lat. obstructio (gen. ōnis), tilltäppande m. m., vbalsbst. till obstruere (se OBSTRUERA)]

1) (numera knappast br.) med. förstoppning; förr äv. konkretare, om hårt tarminnehåll som åstadkommer l. är ett resultat av förstoppning; i pl. förr äv.: magbesvär i form av förstopp­ning, anfall av förstoppning; förr äv. om av­stannande l. hämning av cirkulation o. d. i andra organ än matsmältningsorganen. Uthi Lijfwet plågades han mycket af weder och .. obstructioner. TRANÆUS Medewij 25 (1690). At .. gamle obstructioner uthi inelfworne .. blifwit uplöste. LINDESTOLPE SuurbrFr. 3 (1718). Mat utan dricka giör obstruction. LINNÉ Diet. 1: 57 (1750). Lokal obstruktion i hjärnans blodomlopp. PT 1901, Br 18, s. 2. 3NF 8: 260 (1928).
(hela det här stycket var egentligen overstruket o jag ville ha det så här oxå men det verkar inte gå o det gör mig ledsen för jag ÄLSKAR det där överstrukna. fan!)

2) förhalande, hindrande, fördröjande; äv.: motstånd; försök l. strävan att fördröja l. för­hindra ngt; äv.: vägran att (lojalt) deltaga i ngt.


Obstruktion
Wikipedia

Obstruktion är en medicinsk term som kan översättas till betydelsen "blockering", ofta av en anatomisk gång.

Jag har efter samtal börjat tvivla på att mina berg som jag arbetat med verkligen är berg. De är ju små. De går att kliva över. De är kullar knoddar högar.
Obstruktioner.
Jag tycker om det. Ordet. Obstruktioner blir större o öppnare. Mer möjligt. Berg är så statiskt.
Berg.
Obstruktioner. Små ivägen ifrågasättande. De som får mig att ta en annan väg, lite annorlunda. De bär berättelser o de är sina egna. Obstruktiva element.

O jag är hemma idag. Från allt. hemma ordnar sorterar grejar pysslar försöker se mina konturer det är inte det lättaste. Är gas flyter som en tanke genom rummet försöker få fatt i mig rinner mellan mina egna fingrar rinner sand.
När den här dagen är slut så tror jag att jag har fastare form.

Inga kommentarer:

_arkiv

.....