2006-08-21

mamma scan o 128.bitars kryptering

Äter en kall Mamma Scan ur kylen för att jag är rastlös. Trött och lite uttråkad. Energilös. Huvudet vill en massa grejer vill att det skall hända hända jag ligger i soffan kommer på bästa idéerna men orkar inte ta mig upp för att ens försöka komma i närheten av att börja på något som skulle kunna ses som en ansträngning för att hitta en strategi för ett genomförande.
Har idéer galore. Vill nån ha så säg till.
Här finns frön till tusen stordåd.
Jag skjuter från soffläge oraklet i Delfi ligger kraftlös i soffan hjärnan går i dubbelvarv spottar ur sig potentiella scenarier för framgång och lycka, för möten och utveckling.
Så mycket fantastiska möjligheter.
Men jag orkar fan inte upp ens för att fylla i en blankett.

Ligger o hittar formen för hundra saker i huvudet i skissboken blir det bara listor på sånt som skall komma som skall bli.
Sen.
Snart.

O tusen gånger har jag lovat mig själv på hedersord tio fingrar upp till gud att jag skall sluta skriva om sånt jag skall, o fokusera på det jag har gjort.

Inte mycket på dom sidorna då.

Men ok.

Jag skall ialla fall skriva om något jag såg på nätet häromdagen.

Western "hacktivists" and Tibetan refugees work to set up a wireless network for Dharamsala, the Dalai Lama's hometown-in-exile in northern India. Using junk parts and open-source software, the Dharamsala Wireless Mesh is proving to be more robust and reliable than the existing infrastructure.

O såna bra bilder. Det kändes befriande. Hoppfullt.
Och när jag gick djupare hittade jag den här hacktivistgruppen och där hittade jag detta, en liten mjukvara som crackar 128-bitars krypterade trådlösa nätverk på 60 sek. (läs också den överväldigande tech-mumbon i alla svaren till inlägget. Nu förstår jag innebörden av bli äldre)
Det var ett fönster till en värld utanför min.

Men någonting med hela detta sök-kluster gjorde mig ändå på gott humör.

9 kommentarer:

Grus sa...

Dessa oändliga listor med brilljanta idéer, känner igen dom.

Coola länkar förövrigt. Tur att man kör med WPA. Men grannen gör det inte... he he he... ;)

mattiasg sa...

ja man har ju onekligen ett gäng stordåd förberett.

ja, efter att ha sett den där filmsnutten så undrar man om det överhuvudtagaet är någon idé att ens försöka skydda sin dator...

fast jag måste ändå tycka att det är ganska koolt det där med hackande o sånt...det ligger i en annan galax för mig , men ändå.

Anonym sa...

Min första reaktion på ditt inlägg var att man aldrig skall underskatta mamma scan kall ur kylen. Hmm...undrar om det innebär att jag har ett problem?

mattiasg sa...

det är ju lite övermäktigt att säga att någon man int ekänner har ett problem, men lite läskigt är det ändå med mama Scan. inte mycket kött o ganska mycket annat (mule knän o baksidan av öron tänker jag mig).
men va fan. dom är ju en del av det svenska köket antar jag, är blodpudding egentligen bättre?

problemet för mig var egentligen inte kött(avfalls)bullarna i sig, utan det faktum att jag vandrar ut i köket o äter dem för att jag är rastlös, för att jag inte kommer till ro o då äter jag.
o jag äter inte frukt då.

Anonym sa...

Jag är likadan, hellre spontanäta köttbullar än frukt, klövar och mule till trots...Så jag tycker helt enkelt att vi kan tolka det som ett tecken på normalitet, jag menar, vi är ju ändå två som gör det. "En gång ingen gång, två gånger en vana" kan ju lätt bli "En person inte sunt, två personer normalt". Eller?

mattiasg sa...

ja det känns ju på ett sätt bättr eom fler gör det...men...så har ju lite olika resonerat i historien med föga beundransvärt resultat.
bättre kanske vore om man sa upp bekantskapen med den delen av köttindustrin, och med idén om att man måste äta bara för att man är nervös. det har ialla fall int egjort mitt liv bättre, snarare tyngre.

Anonym sa...

Mer att tycka om. Inte tyngre. Mer att tycka om. Jag har alltid ätit fem ggr min egen vikt per dag, men när jag var yngre hade jag en enorm förbränning. Nu; not so much. så jag har lyckats dra ner till 3 ggr min egen vikt per dag. Alltid ett steg. Men tyngden, eller "mer att tycka om-momentet" är ingen sopm helst bra anledning att skrota köttindustrin. Kött är ju...kött...(oftast)

mattiasg sa...

ja. nja. jag vet inte erika.
mer att tycka om är en lite nyfrälst dum-glad hållning tycker jag, något man kanske säger för att slippa ta tag i problemen.
jag säger inte att det gäller dig, men jag vet att det gäller mig.
'de ska va lite å ta i...' brukar jag säga men inuti så vet jag att jag inte tycker det.
det är inte hälsosamt med lita å ta i, det är ohälsosamt.
Fler människor i världen är sjuka av övervikt istället för undervikt.
det är inte bra.

men att slopa köttindustrin..ja, jag vet inte, jag älskar ju kött o jag äter det för att jag tittar åt andra hållet.
lamm, visst, vilt, ja. men svin...där går det fanta mig inte bra till...o ändå kan jag inte slita mig från skinka burgare bacon o alla de andra ingredienserna i köttsallad.

man ju mer jag tänker på det nu så skall jag det.
det får bli lamm o vilt o fisk.

mammma scan är inte längre min mamma.
who's your mommy?
sheep

Anonym sa...

Hej Matthias,

Tack för din kommentar på min blogg.
Min utställning är på gång nu och den är i Stockholm.
Jag kommer skriva lite nu ikväll och lägga upp bilder så feel free to check it out.

Återkommer till din blogg vid tillfälle.

mvh

Rickard

_arkiv

.....