2006-08-19

backgammon 4 real

För några år sen, när jag var student o bodde i Århus närde jag en dröm att bli proffesionell Backgammonspelare. Jag ville försörja mig på att rulla tärningar. Fuck ansvar o bidra till det stora alltet. Jag var en spelare.
Jag spelade online och på datorn, jag spelade timmar timmar med en vän på café, jag förde protokoll o jag hade ringar under ögonen efter långa nätter.
Då hette speldatorn Jellyfish o den var da shit o jag slog den till slut o kände livet i mig.

sen blev det annat o andra hem o andra saker o jag har inte spelat mer än mycket sporadiskt med vänner för att återuppleva den tiden. när vi alla närde drömmen.

idag hittade jag BackgammonMasters. Moneygame.
Jag har vunnit 11 raka klockan är 01:06 och jag kommer ha ringar under ögonen.
Men jag känner livet i mig.
matgu72
är jag där o du är där så kör vi så det ryker.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Attans att det bara är för pc. Vi ses snart för ett spel IRL så får vi se om du lärt dig något...

mattiasg sa...

igår förlorade jag allt jag äger o står nu med tomma byxfickor utan klocka o telefon.
nya tag imorgon.

lisa sa...

men, inte för att låta omodern eller så, men är det verkligen roligtt att spela på datorn? Grejjen med Backgaammon är ju att det ska spelas någonstans i det offenttliga rummet på ett riktigt bräde. Helst inte ett sån´t där litet magnetiskt, utan ett stort. Men helst inte på ett visst kafé där spelen luktar kräks.
Jag var en passionerad backgammonspelare jag också. Ja.

mattiasg sa...

Ja Lisa du har rätt, det ÄR ett socialt spel. o Det vackra brädet på Java luktade illa men var fantastiskt att spela på.
Kanske tappade det offentliga rummets backgammon lite av charmen o mystiken när man inte fick röka samtidigt.
men på nätet finns något annat.
där finns möjligheten för en pappa att ligga i soffan med en kaffe o spela mot mycket bra spelare från hela världen. där kan mannöta backgame-spel eller testa öppningar i lugn o ro utan att tappa ansiktet eller brallan inför sina vänner.
man kan dessutom med en enkel knapptryckning spela om lite dollars o dra in en hacka till den där kvällen i månaden när man faktiskt kommer ut.

men visst fan. när jag blir gammal gubbe så skall jag hänga ute hela dagarna med mina gubbpolers o lira backg petanqe domino go schack o dricka portvin.
o tjyvröka.

Anonym sa...

Oja, rökningen... Vad jag saknar den...

mattiasg sa...

då får du göra som jag KArin: fuska.
jag har slutat, ser mig inte som rökare (D-najl!!) o så tar jag en cigg eller två på vinnätter, kärlekstårar och vid andra substanskrävande tillfällen.

_arkiv

.....