2006-04-11

NPI

Funderar på ett index. Ett nytt ett eget. Jag tror att jag gillar index o mätbarhet. Varför? För att jag är man o har ordningsbehov, eller för att jag är människa o har ett genetiskt behov att skapa yttre ordning för att förstå min omvärld? Skulle det vara genetiskt? Ordning? Tror jag inte, men ordning? Ja. Fast givetvis i den bemärkelsen att det är ett subjektivt begrepp varje person har sin ordning, sitt meningsskapande.

I min värld av ordning finns fotoalbum, dagböcker, skissböcker, lådor för saker, bokhyllor, filhanteringssystem. System. Det handlar alltid om system. Vilken bok står bredvid vilken i bokhyllan? Är de ordnade i ämnesgrupper o bokstavsordning, kronologiskt, associativt efter idéer eller i färgordning? Jag ändrar lite då och då. När jag har köpt en ny bok o läst så påverkas hela ordningen. En historia läggs till en annan till ytterligare en. Helt plötsligt byggs två historier ihop som tidigare varit skilda.

Ialla fall.
Mitt intex. Ett Nothing Purchased Index. NPI. Ett som man kan mäta sin konsumtion med. Hur jag deltar i det marknads-kapitalistiska sammanhanget. Vad är min roll? Är jag en god konsument. Det vet jag ju att jag är. Vilka dagar handlar jag inget? Varför? Är det en bra sak?
Med NPI mäter man hur mycket man handlar, hur mycket man köper. Och, framförallt för mig vill jag mäta: Kan jag ha dagar när jag inte handlar någonting? Just detta behöver man ju inget index för, men om jag vill sätta dagar jag inte handlat på i relation till dagar jag har handlat över tid, o kanske hur det kan relatera till andra…då är ett index bra.

Jag tänker mig att kunna använda NPI för att mäta och registrera min delaktighet, NPI/månad., eller år.
Kanske med bild kanske med text kanske med allt.

1 kommentar:

Kristoffer sa...

Jag har funderat på det där. Är det verkligen en manlig grej som gör det där? Att man gillar statistik, samband och mönster i det som sker. Odds för framtiden och så. (Varför tror man, även jag, att det är en manlig grej?)

Oavsett. Jag är för spännande grafer som visar köp över tid och eventuella samband! DAgarna du inte köpt något kanske kan relateras till tidigare dagar, då du köpt något som nu tar upp tid och stillar köpsuget. En faktor kan vara hur länge ett genomsnittlig köp "räcker". Hur denna tid påverkas av hållbarhet, pris och kategori. Detta kan dras hur långt som helst. Kör hårt. Vi kan inte få för många index. Kanske bör fundera på ett namnbyte dock. Det krockar lite med NettoPrisIndex.

_arkiv

.....