2006-04-28

det andra

Det är inte nytt. Det är gammalt. Konsten skall inte stryka medhårs. Konsten skall ropa kuk o fitta o kissa på sig på bussen. Konsten skall vara det andra. vi skall kämpa för att konsten i alla sina skepnader får vara det andra, den andra platsen som är onyttig elitistisk taggigt politiskt inkorrekt. Konsten skall vara onyttig njutningsfull utanför bortanför blod o död o liv.
Det måste kosta. Det måste få kosta, alla skall satsa. Det är inte lätt att vara detta göra detta i en åsiktsnevrotisk miljö där man hellre säger som grannen än riskerar att ha sagt fel. Det är sjukt pinsamt att prutta så att det hörs.
Hej tack åh va fint duktig du är jag tycker också ja det är verkligen ett spännande verk ja jag också.
Imorgon begraver vi allt o skålar o tar tejpen från läpparna o står med munnen öppen i vinden o söker svettigt varifrån det blåser.

Jag vill så gärna att det skall få fortsätta finnas konst som inte frågar mig vad jag tycker som skiter i min åsikt som pissar mig i ansiktet o ber mig dra åt helvete som visar mig vägen.
Annanstans.
Vad skall du ha det till?
Konsten kan överbrygga klyftor i samhället o ge språk till alla dem som inte får tala.
Jaha.
Men den andra konsten då? Den som ger röst åt en enda arrogant jävel med åsiktsfragda i mungipan som inte bygger en enda bro som inte verkar för någotsomhelst öppnande i samhället. Den som bara är.
Är för sig själv.

Det är den jag vill tro på så mycket.

I present igår fick jag en katalog till Anna Perssons nyöppnade utställning i Stena Salen o den är så enastående att jag måste hålla tillbaka tårarna. Det är en txt som är en lögn som är rättad o korrigerad för hand o det finns ett tillägg med sanningen. Eller? Vad är sant? O i detta gömmer sig något viktigt med sanning o lögn o vem fan bryr sig? Alla! Det gör vi vi vill vi vill att det skall vara sant. Om det inte är sant så vill vi inte veta. Se o hör. Blogga blogga. Tänk om allt i hela det introspektiva subjektiva åsiktsbatteriet bloggvärlden skulle visa sig vara ljug. Tänk om det inte har hänt.
Vad händer då?
Vem bryr sig om en blogg är keff skriven om den är sann?
Om den briljant i sin txt men ljug?

Mer bra ljug!
Senaste bra ljuget var ju filmen som florerade på nätet med en ’aktivist’ som hoppade staketet o tagade AirForceOne…rabbalder…det var så bra gjort, med intervju o allt…men det var ljug.


Bra ljugt!

1 kommentar:

nyx sa...

det finns ingen absolut sanning, so what the heck

_arkiv

.....