2006-04-05

en bok för livet

Jag vet att jag har skrivit om det förut lite, men det var så länge länge sen. Jag har en liten rutin med mina skiss o dagböcker. Jag gör detta varje gång en är slut och en ny är inhandlad. Likt en inbiten rökare har jag en tom liggande så att det inte blir dagar emellan skissböcker. Jag köper mina böcker på ordning o reda, gjorde ialla fall för idag fick jag inte köpa på kort utan id o hon var snorkig som fan o eftersom jag är sjukligt stolt i vissa sammanhang bestämde jag mig för att inte handla i den affären mer. Men jag har alltså deras A5 vita sidor med grått tygomslag. Jag tycker om pappret. Inte för tunt, pennor blöder inte, inte för tjockt så att det blir kartongigt. Hittade en annan serie böcker på Åhlens som var osannolikt fina. Jag fick patologiskt ägandebegär och var tvungen att blunda hårt o påminna mig om några riktigt korkade inköp den senast månaden som fullkomligt käppat hjulet för ett par xtra skissböcker.
Ialla fall, när jag öppnar min nya bok så gör jag följande:

Skriver ’inte din’ på första sidan.

Överför alla adresser o nummer o koder o annat viktigt från längst bak i den förra boken, och när jag gör detta sker samtidigt en rekapitulering över de senaste 4 månaderna (som det brukar ta ganska xakt att göra slut på en bok). Då ser jag vilka nya jag mött o vilka som skall stanna i temporär status i slutet av nästa bok (dock i lite bättre ordning) o vilka som får fastna i telefonboken.

När detta är klart är det bara att börja skriva. Ett vitt blad. Brukar inte bli så mycket bra varken skrivit eller ritat de första sidorna, mest lite listor över borde göras.

I Paul Austers Orakelnatten fick skrivboken en näst magisk självuppfyllande funktion, det var fantastiskt att tänka sig skrivboken som förlösande för själva livet.

Att fixa i en skrivbok är förlösande för livet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Snorkiga expediter gör mig galen!!! Hur svårt kan det vara att vara lite trevlig? Jag tycker att du gjorde helt rätt som bestämde att du inte ska handla där mer. :-)

lisa sa...

tror jag vet vilka fina böcker på åhlens du menar. (bookbinders eller nå´t?)
Går och försöker motivera olika tillfälen då jag verkligen verkligen skulle behöva et gäng sådana, för de är lite för fina och dyra att bara okynnesköpa. Försöker liksom klämma fram inspiration till något projekt som skulle kräva en sån där fin bok.

mattiasg sa...

precis dom är det! jag blir galen av habegär. jag skulle vilja ha en av varje färg bara ha ha ha.
rita lite i, skriva lite i.
göra ett collage kanske.

nyx sa...

jag är också stollig på antecknings/inspirationsböcker... snacka om ha-begär. Det värsta är om man hittar en ny innan det är dags att byta. Får nog erkänna att jag har ett par i hyllan som bara är halvutnyttjade.

_arkiv

.....