2006-01-25

lägger vi palmblad framför talangen?

Här är första utkast för min kursrapport som jag skall skriva under våren, Högskolepedagogik 10p.

""Kunskapssyn i konstnärlig utbildning.
Upprätthåller vi en genikult?

Mitt arbete tar avstamp i att jag undervisar inom ämnet bild, eller snarare kreativ – estetisk process. Ett ämne som är svårt att ringa in och som inte alls har tydliga ramar för rätt och fel. Undervisningen riskerar därför att bli godtycklig och diffus, om än så bra.

Jag utgår i mina idéer från tvärkulturella studier som Säljö refererar till tidigt i sin bok Lärande i Praktiken (s.23). Där beskriver han två olika förhållningssätt till inlärning i USA respektive Japan, där det amerikanska verkar stå mer för idén om talangen och fallenhet för inlärning och det Japanska mer för att alla kan och att inlärning är mer av ett lagarbete (studenten, eleven, läraren, föräldrar).

Jag vill arbeta utifrån ett antagande att den konstnärliga undervisningen i vår kultur (tex. Konstnärliga fakulteten vid GU) bygger mycket på den ’Amerikanska modellen’, vilket jag anser är ett problem.
Jag vill undersöka om så är fallet, diskutera varför och försöka presentera en alternativ väg.

Jag kommer att dela in (Konstnärlig) Undervisning i två huvudrubriker:
Handledning – dialog mellan student (-er) och lärare.
Föreläsning – envägskommunikation lärare – student (-er)
Jag ämnar att belysa bägge inom arbetet.""

Så är det med det, nu får vi se hur det går.
Har ni några bra idéer eller inlägg eller tips på litteratur bilder eller vad det nu kan vara så ös på, allt är av intresse.

Inga kommentarer:

_arkiv

.....