2005-09-07

ta mig!

Köpte en bok till idag. Kärlek i en blå tid av Hanif Kureishi. Jag vet inte varför jag köper ännu en bok av honom, men jag tror att jag gillar honom. Jag har inte tre böcker av många författare. Bara Douglas Coupland, Alessandro Baricco, Göran Tunström.
Men Karueshis Intimitet var förbannat bra, så innerlig och tät, så vacker.
Det finns något obestämt tillfredställande i att ha en boklåda där böckerna kostar 10.- som gör urvalet åt en. Det mesta är gamla deckare, men emellanåt dyker det upp txter som viskar: ta mig! Då kan jag aldrig låta bli.
Jag sitter nu på ett flertal halvlästa txter, skönlitterära eller artiklar eller annat. Att läsa parallellt är att väva nya mönster. Ge ytterligare mening åt det redan bestämda. ytterligare djup eller bredd. Alla txter flyter ihop och gör läsandet till en öppen resa.

1 kommentar:

Anonym sa...

I bytesboklådan på jobbet ligger i dag folianten Två heliga drömmar (rikt illustrerad historia om kärlek och uppbrott), gratisboken Döden går på lustgas och andra blandade deckare. Jag har sedan tidigare tagit hem en Dilbert-bok och stod länge och höll i en När var hur från 1982. Nya mönster.

_arkiv

.....