2005-09-01

högt i tak

Har pratat idag om samtalet. Om vikten av att ha högt som fan i tak. Om att stötta och inte stå i vägen för varandras utveckling och tankar. Om att verkligen känna att man får ställa alla frågor och att det man har att säga betyder. Det kändes viktigt.
Jag minns att det värsta som fanns i tonåren var dom där tjejernas fnitter. Dom där som man inte riktigt visste vart man hade. Dom som var sötare än de andra och som spanade in killar som gick i gymnasiet. Dom där tjejerna man var lite kär i men visste att man var chanslös inför. Dom ägde en och det enda man kunde göra för att komma nära var att vara deras vän. Och de fnittrade. Helt plötsligt när man pratade så hördes det tyst tyst men ändå som en piska. Omöjligt att veta om de viskade och fnissade om mig eller om något helt annat. Det satte spår. I vuxen ålder kan det komma över mig ibland. Oron över att inte vara lyssnad på. Att de som sitter där egentligen bara väntar på att få gå hem.
Detta bäddar inte för en trygg arbetsmiljö. Trygghet i en grupp, som jag ser det, innebär att man vet att man får vara med. Man kanske inte är viktigast i alla situationer, men man är aldrig oviktig. Ens åsikt, fråga, uppfattning, inlägg betyder. En grupp måste arbeta för att hitta det klimatet. Man måste arbeta med detta som med vilken annan relation som helst. Respekt och tillit. Hur uppnår man detta? Hur får man en grupp att agera utifrån känslan av samhörighet istället för den enskilda individens framgång?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skäms i retrospekt! Inte för att jag fnissade så himla mycket, men jag var nog sån som du beskriver i alla fall, som undvek att vara rak och låta folk veta vem jag var.

Det är nog det motsatta perspektivet, tänk på det! Tjejerna lider också av det än i dag. Att de trodde att de inte fick vara reflekterande individer. Får då skulle inte killarna ge en den där bekräftelsen man behövde för att inte smälta in i väggen.

mattiasg sa...

ja, så är det säkert och det är ju riktigt förjävligt! att tjejer inte vågar för att hela deras uppväxt har matat dem med nig-och-tig. o att killarna i samma uppväxt lärt sig att stöta bort tjejer som finns till.

men att undvika att vara rak eller undanhålla sig i relation till andra är väl inget man kan klandra folk för, varken i presens eller retrospekt. det är väl knappast något man väljer. däremot kan man ju önska sig att dem man har nära sig är tydliga så att man slipper leva gissningslek varje dag.

jag tror att alla har lite men från sina tonår, alla saker man sa eller gjorde för att man var feg eller dum eller bara ung. saker man bara kan se till att inte göra igen.

_arkiv

.....