2006-07-27

Bönsallad socker döden

Socker. Socker farligaste giftet kryper i kroppen på väggarna.

Jag har ett komplicerat förhållande till mat. Jag älskar mat jag blir lycklig av att äta. Jag blir förälskad av god mat av smaker. Jag kan inte sluta äta. Jag kan inte sluta dra i kylskåpsdörren som en jävla enarmad bandit hoppas hoppas på bar-bar-bar högsta vinsten. En gång för kanske tio år sen på jul åt jag tills jag fick feber.
Kvällarna är värst jag vill mumsa hela tiden finns det en ost eller en godisskål framme vill jag ha allt och det är bara social konvention som får mig att låta andra också ta del.
För att försöka hitta en väg ut ur glufseriet skall jag låna från konstnären Tucker Shaw och fotografera allt jag äter det kommande året. Allt. Kanske får projektet en egen plats så småningom.
Jag vill försöka skifta mitt fokus på maten och ge den en ytterligare betydelse.
Jag börjar nu. Lunch, tjugosjunde juli tjugohundrasex.

The Yes Men är en politiskt aktiv konstnärsgrupp som arbetar med möjligheterna till förändring av omvärlden genom ett konstnärligt arbete.
Det finns en film (The Yes Men) och den borde alla se!

Veronika bestämmer sig för att dö av Paulo Coelho är en liten pärla om att vara i livet i nuet och att ta sin lycka på allvar. Den gjorde mig på gott humör.

o kolla oxå. street art. glädje.

4 kommentarer:

lisa sa...

bra projekt! jag hörde en gång om en tjej som fotade sin frukost varje dag i ett år, sedan dess har jag tänkt att någon gång ska jag göra något liknande. kanske sedan, när jag kan tänka på mat igen...

mattiasg sa...

bara för att du sa det nu så inser jag att jag just missade att fota min middag...chilli... shit!

får arra en bild..eller får man det?
antar att det tar en stund att vänja sig vid att starta ett sånt här omfattande projekt.

well.

mattiasg sa...

ja alter ego, streetsy rockar! och jag hade ju ätit, men vi får nog alla räkna med att jag inte kommer att publicera tre (eller fler om glass o sånt oxå skall med o det skall det ju) måltidsbilder om dagen på bloggen...det blir nog lite tjatigt i längden. snarare blir det utvalda bilder emellanåt.

vad gör du vad du kan?
målar?

mattiasg sa...

eh. nu kom jag på det. KÖR!

_arkiv

.....