2006-06-27

läsa

Bara för att Lisa hade en bokblogg som jag läste o hon skriver om böcker hon läser så kommer här en liten lista över saker jag läst o hur de var:

The rule of Four, hade en crave på just den boken för att jag trodde att den var kod-aktig o spännande o jag längtade lite efter det. Det var den inte. Den var ok som berättelse om en gammal txt o några bokmalar på Princeton som löste txtens riktiga innebörd. ok

En ovanligt torr sommar, en deckare jag spanat på i mataffären sen förra sommaren. Antikvariat. 10 spänn. Den var bra. Långsam och historien utvecklade sig. Inte alls sådär grotesk som många deckare är numera, utan softish brittisk.

Deception Point, Dan Brun...vad mer behövs. Ultratempo, ingen litterär månlandning. Könsroller o tematik i stenåldern, men ändå kan jag inte låta bli att ha en liten fetish för Brun. Hans böcker är lite goa ändå.

Har en hög mad halvlästa böcker på sängbordet. Återkommer till dessa senare.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har precis läst ut min bok; har du något bra sommartips på bok?

mattiasg sa...

Paul Auster ORAKELNATTEN
Karin Stebsdotter ARNES KIOSK
Bodil Malmsten DET ÄR FORTFARANDE INGEN ORDNING PÅ MINA PAPPER
Per Hagman ATT KOMMA HEM SKALL VARA EN SCHLAGER

med dessa i hängmattan är du klar för sommaren.
lovar.

mattiasg sa...

...eh...Karin heter givetvis SteNsdotter.
my bad

Anonym sa...

Tackar. Känns mkt fint att någon erkänner min gudomliga status ;)

Anonym sa...

Om det ändå ska lekas bokklubb kan jag passa på att tipsa om Ben Elton - killen är ngt av ett geni och hans böcker är grymt bra. Är lika fast i Dan Brown hypen som föregående talare och tror Ben Elton skulle passa herrn.

mattiasg sa...

Tackar.
skall snart ge mig ut på bokjakt.
Ben o jag skall bli vänner.

lisa sa...

Ben är kalas! Och deb där "en ovanligt torr..." är mycket bra. har för mig att han skrivit en till, typ likadan. Oktober-någonting?
Men den där Brun håller jag mig för snobbig för. Fast ajg är nyfiken, det får nog bli något av honom snart ändå. Jag är ju ingen snobb egentligen, chiclitt slinker ju ner titt som tätt...
Bonustips: Mike Gayle.
Tack för länkningen förresten.

mattiasg sa...

Det är ju det som är det fina med Brun. man sitter där med näsan i vädret o skrattar åt det bitvis tunna språket o bla bla bla...men likasåfast brakar man igenom bok efter bok.
Det är spännande som fan.
Som de flesta deckare o spänningslitt så är de mest intressanta i starten, när problemet läggs ut och definieras och uppdagas. själva jakten emt klockan o action o sånt är lite tjatigt, då skummar jag mest sidorna. men Dan är en jävel på att presentera ett problem så att man stannar kvar i boken.
Brun är king of cliffhangers!

_arkiv

.....