2006-06-27

en annan verklighet

Det ösregnar ute. Jag sitter i ateljén. Eftermiddag och den grå himlen gör det mörkt inne hos mig. Jag har inga lampor ännu för jag har ingen ström ännu o det är ok för jag är ju bara här på dagarna o jag har jättestora fönster.
Läser om Tom Sachs o hans modeller av olika tider, dåtid o nutid. Representationer av tillstånd snarare än av de föremål han bygger. Villa Savoy blir en bild av en tid o en tanke, McDonalds en annan. Tydligt nästan övertydligt. Jag bygger också modell. Jag älskar modell. I modellen finns möjligheten att dekonstruera verkligheten, ta isär den o sätta ihop den med så mycket information man vill. Orkar ta in. Just nu.
I modellen kan man berätta och iscensätta, ha kontrollen. Man är både liten o passar in och stor o tittar på. När jag var en liten kille så fantiserade jag ofta ofta om att kunna bli liten o befolka mina byggda Lego-miljöer eller sandslott.
I det skalförskjutna rummet blir det fantastiska verklighet.

Inga kommentarer:

_arkiv

.....