2011-07-02

Nature is satans church, dag 6

Base camp. (6 dagar i naturen, det hade jag inte trott på om någon föreslagit det)

Lite fakta om huggorm: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Huggorm

Träffade min första orm idag.
Och min första fästing.

Eld och vin.
Kväll.

Stenbrottet börjar mer o mer likna en Angry Birds bana.

Storskaligheten är befriande. Att få komma upp i skala o jobba 1:1 är enastående.
Läser i Art Monitor (#8 2010) om txt. Om skrivandet och språkliggörandet av den konstnärliga processen. Om möjligheten att hitta nya vägar i det konstnärliga arbetet genom att inte bara jobba på, eller möjligtvis prata lite, utan att oxå skriva, formulera sig inifrån processen.
Jag skall ta det till mig.
Våga vara tydligare.
Jag skriver hela tiden, har alltid gjort, men det tenderar till att bli mer beskrivande av tillvaro än att faktiskt reflektera över vad som händer och vad det är jag gör.

Vad är det jag gör?
Jag arbetar med repetition. Flera, många, av samma.
Upprepar.
Enkla processer, tillgängliga beståndsdelar som återkommer o tillsammans bildar nya mönster, nya möjligheter.

Jag upplever en motsättning mellan de repetitiva, som kan verka för lätt, och det mer varierade, till synes mer komplexa och eventuellt mer innehållsrika/fördjupade.

Jag vill vara varierad, innehållsdjup.
Men jag är en sån som repeterar.
Som gör om
O om

Som arbetar i näst intill banala material.
O gör dem igen o igen.

Jag tänker på den porösa strukturen (se: www.mattiasg.se) som består av engångsätpinnar och buntband. Två delar, om o om.
Nu är jag där igen: läkt o buntband.

Enkelhet.

Samarbetet.

Den porösa strukturen var lika delar samtal, form och möjlighet.
Det pågående arbetet adderar ett givet innehåll. Vi utgår från texter skrivna, direkt på träet, av ungdomar från Kulturskolan, från invigningen av "En Kulturskolan i rörelse" där 350 ungdomar o deras lärare (samt en förbipasserande förskoleklass) skrev och sammanfogade tillsammans.

Innehållet har flera delar.
Form
Ord
Tid
Samarbete

Jag tar en klunk vin o löser ett fuktigt korsord och återkommer om vad det är som faktiskt händer.

På fredag är det vernissage.
Tills dess måste vi vara klara.


Hoppas på regn i natt.

Inga kommentarer:

_arkiv

.....