presentationstext till projektet:
Mattias Gunnarsson och Oskar Broberg, CELL.
För oss är CELL ett förhållningssätt, en plattform för mötet mellan forskningens och konstens praktik. Nätverk, dialog, spel-lek är begrepp som varit centrala i vårt arbete. Vi utforskar det uttalade eller outtalade som händer i gemensamt arbete. Vi strävar efter att frigöra lekens revolutionära kraft. CELLs verksamhet omfattar bland annat textproduktion, workshops, föreläsningar och händelser.
www.cellstructures.se
Det tredje landskapet – dialoger i 1:1
Material: 7 000 buntband (UV-beständiga), 3 000 läkt (180 cm, 25x25 mm)
Text: Ord från 370 ungdomar vid invigningen till En Kulturskola i Rörelse
Den 20:e juni 2011 arbetade CELL med invigningen av festivalen En Kulturskola i Rörelse, som samlade 370 ungdomar i åldrarna 12 till 18 år. Under tre timmar skrev deltagarna på läkten utifrån fyra givna ingångar, dessa byggdes sedan ihop till en gemensam struktur. Det gemensamma arbetet var en tidsspecifik händelse, strukturen monterades ner samma dag. Det tredje landskapet – dialoger 1:1 är en platsspecifik händelse som återanvänder materialet från invigningen genom att placera det i ett av stenbrotten vid Stångeberget. Läkten och buntbandens rörlighet ställs i dialog med urbergets fasta karaktär och stenbrottets tydligt avgränsade rum.
Funderingar, en vecka efter vernissage.
I stenbrottet: spåren av samtal, arbete, tankar.
Det framträder med tydlighet att det hela är en händelse utan varken början eller slut, en del i ett moment, rörelse. Kanske är det just detta som är styrkan i Cell, att processen verkligen är det betydande.
En man klappade mig på axeln i skogen o förmodade att jag väl gör annat oxå för det här kan man ju inte sälja.
Men det är ju inte heller meningen.
Det är sammanhanget som är det centrala. Mötet.
Egentligen skulle vi varit där varje dag hela sommaren, det hade varit att ta konsekvensen fullt ut av det vi påbörjat. Det hade blivit ett annat verk, men i mötet med människor, i samtalen som uppstod i skogen, fanns det verkliga verket.
Det var dialoger i 1:1
Det är lite krångligt det där, med processen [i relation till produkten]. När man gör något, som blir kvar, så är det ju produkten, oavsett hur innerligt man vill hävda att det var processen som var central. o produkten, slutmålet, kanske behövs, om inte annat så för att säga att här har en process försegått.
Men det är spåren man ser.
I detta blir undervisningen, pedagogiken, närmre det processorienterade arbetet än andra kreativa former. Undervisningen är efemär i det att den baseras på samtal, snarare än artefakter, och resultatet [produkten] blir till inuti den lärande (och läraren).
Vad är spåret av en händelse?
ur anteckningsbok:
Kapslad tid. Mötet mellan rörligheten i det temporära materialet och stillheten i den frusna tiden i stenbrottet.
En rörelse genom landskapet. Inom mig är detta ett stort möte mellan arkitekturen och det fria konstnärliga arbetet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar