2007-11-13

bORde

Man borde träna lite mer
Man borde sluta röka
Man borde ha fest för lite fler
Man borde vara ute mer
Man borde vara lite snyggare
Man borde läsa lite mer li-te-ra-tur
Man borde se lite mer bra film
Man borde vara på lite fler vernissager
Man borde vara lite sexigare
Man borde sortera sina fotografier
Man borde städa lite bättre
Man borde gå upp lite tidigare
Man borde klara av att vara själv
Man borde trivas lite bättre hemma
Man borde ha lite snyggare kläder
Man borde ta hand om sin hud lite bättre (L´oreal)
Man borde ha lite bättre ordning på sina papper
Man borde kunna hantera sin ekonomi lite bättre
Man borde gå o lägga sig lite tidigare
Man borde tjäna lite mer
Man borde ha mer tid till allt det andra

10 kommentarer:

elisabeth sa...

Fotografierna kan du släppa med en gång. Är man inte en person som sorterar sina fotografier kontinuerligt(och vem är det och hur djävla roliga är dom i så fall!!)kommer man ALDRIG att bli det heller. Trösten kan vara att ;
det man är slarvig med själv, som vuxen, som pappa/mamma kan(jag säger bara kan) ens barn bli mycket bättre på du vet.." man gör tvärt om sina föräldrar.
-ha fest för lite fler och klara av att vara själv håller jag helt klart med dig om för dom bordena tampas jag med också, men resten..asså skit i dom!

Anonym sa...

tänk alla människor som betraktar ditt liv och skapar sina borden... du får sluta upp med att vara så framgångsrik för alla andras skull. det är inte dig det är synd om det är oss.

mattiasg sa...

elisabeth, jag är en sån som sorterar mina fotografier...
jag försöker släppa alla borde, jag hatar borde...men det bor (de) i mig som ett elakt eko som något jag inte kommer undan.

toomy, det ser nog bättre ut än det är, men ändå. tack. big love

elisabeth sa...

Aj fan..Ja men då är det bara att sortera på...
Och vräka resten av dina inneboende oönskade borden.

mattiasg sa...

om jag kunde kasta dem. om jag kunde.

elisabeth sa...

..försök..

Man skulle kanske kunna vända på begreppet och problematiken, typ..jag borde inte...det och det och det :)

Anonym sa...

Du, borde bara inse hur fantastisk du är när du sorterar dina foton som ligger utspridda i flera veckor på ett golv i nåns lägenhet kanske din, men det spelar ju ingen roll direkt om den är din eller någon annans eller om du är ensam hemma. Jag tror att det är det dina foton gör ger dig,bevis, bevis på golven du legat på, gått på och hasat fram över.

förövrigt undrar jag fortfarande över detta med bloggandet hur det känns att ha människor som man inte känner kommentera över ens liv?
precis som jag nu, hade aldrig klarat det.

mattiasg sa...

eli, ja det kan man ju. fast jag undrar om inte problematiken kvarstår, det är kanske snarare ATT tankarna finns, inte det direkta innehållet.
anonym, tack, jag känner mig nog lite fantastisk ibland när jag sitter där o petar (som ikväll).
om att ha andra kommentera sitt liv...jag vet inte, txterna handlar ju inte direkt om mig o mitt liv, jag tror att de snarare handlar om idén kring olika saker, ibland passar de bättre in på mig, ibland inte.
ville jag berätta uteslutande om mitt liv skulle jag nog välja en annan form.

Anonym sa...

Kom på en sak bara.... Borde är kanske inte så dumt i alla fall. Det är ju en lista på jävligt bra grejer, och borde innebär ändå ett val. Du borde, men du väljer om du ska. Måsten är värre, dem hatar jag, men din lita är inga måsten, bara borden. Så då kan man plocka från dem lite när man vill men ingen jävel inte ens en själv kan säga att man måste. Det är ju en borde-lista.
Nån sa Det finns inga måsten. Det handlar bara om att ta konsekvenserna.

mattiasg sa...

ja så kanske det är...men det finns ju alltid en risk att Borde egentligen betyder måste, eller ialla fall att det gör det inne i på nåt sätt... att man tänker borde, men i det så är borde något man säger till sig för att man vet att om man skall kunna bli allt det där man vill o önskar sig o som man får berättat för sig dagligen att man ...borde, ja då är ju borde o måste egentligen samma lika.
typ

_arkiv

.....