2014-10-19

Svensk Chili


Mmmm.
En vän från förr, från högstadiet till o med, är numera Tollered Svensk Chili.
Vi träffades förra veckan och åt gigantisk hamburgare till lunch och pratade chili.
Jag gillar chili. Min vän gillar chili ännu mycket mer.
Har gärna Tabasco på maten, kanske lite jalapenos på pizza eller varm macka. Jag kan röd o grön chilifrukt och chipotle (fast jag vet inte hur den ser ut mer än att den finns) och jag har sett gul och orange chili på krukväxter på ICA men jag vet inte om de egentligen går att äta.

Jag fick lektion i såser och frukter, o att de kan odlas hemma. Jag tänker att jag skall prova när våren kommer trots att jag har näst intill grå fingrar.

Med hem i en påse kom nya blandningar.
En sås att ha till kött eller sallad, tre marmelader.

Såsen: Rabarber Mango Habanero (en god söt-stark sås till kött)
Marmeladerna: Ananas gul Habanero (ordentligt bett, lite söt), Rabarber röd Habanero (perfekt på rostade mackan med ost) och Äpple Jalapeno (äppelkompott med med lite styrka, mycket bra till knaprigt bacon).

Hemma på morgonen idag kom vi att prata om hur matvärlden såg ut när vi växte upp, och hur det har ändrats. När våra barn är vuxna kommer de att kunna minnas den där tiden när det bara fanns typ två sorters chili + tabasco...precis som vi minns tiden när pasta var spaghetti eller makaroner och grön tagliatelle var så jävla speciale att man bara fick det till 80-talets parad fredagsrätt Fläskfilé med gorgonzola på (en bädd av) grön Tagliatelle.
Herrljunga Cider till.

Ialla fall ser vi fram emot att ta del av Tollered Svensk Chilis framtida utveckling.













Inga kommentarer:

_arkiv

.....